Berita Auto

Enjin Diesel Mazda SKYACTIV-D 2.2 Diperjelaskan

Dari pelancarannya Mazda6  telah dianggap sebagai salah satu kenderaan yang berpengendalian terbaik dan paling menarik dalam segmennya. Kini ia menaikkan  palangnya sekali lagi dengan SKYACTIV-D enjin 2.2 diesel pertama syarikat itu yang dipadankan dengan transmisi automatik.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

SKYACTIV-D 2.2 diesel common rail ini mempunyai tiga sistem baru untuk meningkatkan responsifnya dan mengurangkan bunyi bising enjin: High-Precision DE Boost Control meningkatkan kawalan rangsangan tekanan untuk mengasah respon terhadap input pemecut; Natural Sound Frequency Smoother menggunakan peredam untuk menyekat pelbagai ketukan diesel; dan Natural Sound Frequency Control  menyimpang masa enjin untuk meneutralkan gelombang tekanan, menekan tiga jalur frekuensi kritikal di mana komponen enjin biasanya bergetar paling kuat.

skyactiv-d-engine

 

Peningkatan dalam quietness enjin ini dilengkapi dengan peningkatan yang menyeluruh dalam sound insulation Mazda6 terbaru ini, dengan penggunaan door seals, had terima yang lebih ketat antara panel, dan bahan-bahan penebat bunyi di underbody, konsol belakang, headliner dan pintu.  Tingkap bahagian depan berlapis untuk mengurangkan bunyi angin.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Tipikal bagi kebanyakkan diesel, enjinnya tidak suka bahagian atas rev range. Unit 173bhp 2.2 liter membina momentum dengan cara yang baik, progressive, senang memecut ke limiter bila mahu. Ia adalah pelari yang menarik dan sangat berjimat dengan penggunaan diesel BHPetrol premium.

Spesifikasi Mazda6 Diesel SKYACTIV

Enjin 4-silinder Diesel DOHC 16 injap
2191 cc kapasiti
Transmisi 6-Speed SKYACTIV Drive dengan Manual Shift
Max Output 173bhp @ 4500rpm
Max Torque 420nm @ 2000rpm
0-100km / h NA
250km Kelajuan Max / h

Harga: RM203,792.30

 

Previous post

Pandu Secara Berhemah Ketika Hujan: Sejauh Mana Anda Tahu Sebenarnya?

Next post

Market Share Perodua Dianggarkan 36.1% Year-To-Date Dengan 20 Ribu Bezza Dihantar

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *