Berita Auto

Cuba Try Toyota Sienta 1.5L

Ini bukan  MPV padat 7 tempat duduk Eropah.

Ini adalah MPV padat 7 tempat duduk daripada Toyota. Terkejut? Ya, Toyota telah mengena sasaran dengan tepat sekali dengan reka bentuk dan persembahan keseluruhan MPV kompak terbaru mereka, Sienta. Kenderaan 7 tempat duduk ini tiba pada masa ramai rakyat Malaysia sedang mencari-cari kenderaan untuk naik taraf dari sedan atau hatchback kepada MPV padat dan tanpa apa-apa kenderaan saingan dari Honda, Nissan, Mazda dan Suzuki. Toyota Sienta ini nampak gayanya akan menimpa jualan yang terbaik sekali. Mengapa? Biar kami terangkan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Penampilan

Ia mempunyai ketinggian keseluruhan 4,235mm dan lebar keseluruhan 1,695mm. Ia menggunakan platform lanjutan daripada kereta hibrid Toyota Prius C yang tidak lagi dijual di sini. Wajah ‘smiley’ matt hitam  di hidung adalah sangat Eropah dalam gaya dan ciri-ciri ini juga sama di belakang. Profil sebelah membawa bayang MPV yang tipikal dengan belakang pintu gelangsar berkuasa yang memberikan akses mudah dalam ruang letak kereta yang sendat.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kabin

Menggunakan material lembut pada sentuhan dengan percikan kontras material dan warna memberikan penampilan dan rasa yang premium. Skrin maklumat yang besar di tengah-tengah dash adalah salah satu yang terbaik setakat ini dan adalah sangat mudah untuk digunakan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pemandu mendapat kluster meter dengan banyak maklumat. unit hiburan skrin 2-DIN 6.8 inci mempunyai pemain DVD dan ia menyokong MP3, USB, peranti Bluetooth.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Terdapat juga vent siling pendingin hawa belakang menolak udara sejuk sampai ke belakang. Ia mempunyai kawalan sendiri dan vent udara besar.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Stance Sienta adalah seperti hatchback yang besar, rendah dan luas di mana ramai tidak akan tahu terdapat tiga barisan tempat duduk di dalam.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kerusi Untuk Tujuh

Kedua-dua kerusi di barisan ketiga agak ketat tetapi untuk orang sekali-sekala pakai OK dan akses paling senang dengan barisan tengah mudah lipat ke hadapan dan bila semua kerusi digunakan, terdapat ruang untuk beg duffel dalam but.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bawah Bonet

Enjin 1.5L VVT-I menggunakan bahan api sedikit. Mungkin kecil untuk kenderaan 7 kerusi tetapi dengan kotak gear CVT bekerja pada nisbah yang betul, tidak ada masalah.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Keselamatan

3–airbags dan sistem pemanduan yang biasa seperti VSC, TRC, HAC ABS dengan BA dan EBD. Ada point-point ISOFIX di kerusia baris 2 dan tali pinggang keledar untuk kesemua 7 penumpang.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pemanduan

Enjin 1.5-liter cukup untuk saiznya. Prestasi yang baik tetapi jika ada apa-apa permintaan untuk tindak balas yang serius akan disertakan dengan downshifts dan sedikit bunyi tetapi ia mampu bangkit dan pergi dengan semangat yang dihormati.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ia biasanya agak santai dan tidak mengganggu di jalan raya yang terbuka, sekurang-kurangnya sehingga anda perlu untuk memotong tetapi bunyi masih kekal kuasa tarikan dikurangkan sedikit.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Di lebuh raya terbuka, kabinnya adalah senyap dan santai. Ianya bukan kenderaan pilihan pertama untuk pandu laju awal pagi Ahad naik Bukit Tinggi tetapi untuk kebanyakan keluarga Malaysia ia akan terasa refined, settled dan sedia untuk pemanduan nyaman naik Bukit Tinggi malah Genting Highlands yang menjadi penanda aras bila-bila saja kenderaan berenjin 1.5 disebut.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sienta ini akan menjadi hit dengan keluarga muda yang memerlukan set roda fungsi untuk menggerak anak-anak mereka sekeliling tanpa pecah bank, serta mereka dapat untuk lakukannya dalam bergaya.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Spesifikasi

Enjin: Inline 4, 16 injap DOHC Dual VVT-1

Power: 107bhp @ 57500rpm

Torque: 140Nm @ 4200rpm

Kapasiti: 1496cc

Transmisi: CVT 7-kelajuan sukan berurutan

Speed Top: h: 170km / h seperti yang diuji

Harga: Dari RM92,900-RM99,900.

 

Previous post

Volkswagen Driving Experience di Johor Bahru 15 -16 Oktober

Next post

Ini Dia Honda CR-V Generasi Ke-5

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *