Gaya Hidup

BAIC, Peugeot, Suzuki atau Renault, Yang Mana Satu Yang Anda Mahukan Kuasai Proton Masa Depan

Syarikat induk Proton dilaporkan hendak menjual kepentingan majoriti jenamanya, dengan Renault, Suzuki, PSA Group (Peugeot-Citroën) dan yang terbaru BAIC China. Semua seolah-olahnya berminat untuk membuat perjanjian.

PROTON NEW LOGO

Jualan ini juga boleh menjejaskan jenama sports car Proton, Lotus, yang diambil alih oleh Proton pada 1996. Menurut Reuters, konglomerat Malaysia DRB-Hicom telah menghantar “cadangan perkongsian” kepada hampir 20 pengeluar, dengan tiga yang disenaraikan di atas menunjukkan minat. Proton kini mengendalikan dua kilang kereta di Malaysia, dengan kapasiti gabungan maksimum kira-kira 400,000 kenderaan setahun. Pada tahun 2015, pembuat kereta ini hanya menjual lebih 102,000 kereta.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Ada kemungkinan bahawa pengeluar kereta yang berminat akan berusaha untuk mengeksploitasi kapasiti tambahan ini, dan menggunakan Proton sebagai hab pengeluaran bagi Asia Tenggara. Proton telah melantik Malayan Banking Bhd untuk memberi nasihat mengenai penjualan dan pengurusan syarikat akan ke Jepun untuk bertemu dengan pihak pengurusan Suzuki minggu depan, diikuti dengan mesyuarat dengan Renault bulan berikutnya.

Proton sudah mempunyai perniagaan kerjasama dengan Suzuki untuk beberapa model rebadge baharu bermula dengan SUV kompak, Ertiga dan ia akan masuk akal untuk Suzuki menjadi pembeli yang menang. Ini akan memberikan Suzuki lonjakan besar dalam pasaran ASEAN.

 

 

proton-saga-blackproton-saga-blueproton-saga-redproton-saga-silver

 

Previous post

Adakah Honda Akan Memberi HRV 2017 Enjin Turbocharged?

Next post

Nilai Global Jenama Hyundai Motor Terus Berkembang

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *