Berita Auto

Adakah Proton Untuk Dijual?

Ada desas-desus yang telah muncul mengenai Kumpulan PSA (Peugeot Citroen), Renault dan Suzuki Motors telah menyatakan minat mereka untuk mengambil alih Proton yang dimiliki oleh konglomerat Malaysia DRB-Hicom. DRB-Hicom memang terbuka untuk mendapat rakan kongsi untuk membantu menggerakkan jenama Proton lagi ke hadapan setelah bertahun bertahan dipukul oleh persaingan sengit dan kuat.

persona-3

Proton kini berkerjasama  dengan Suzuki Motors untuk rebadge beberapa model di Malaysia yang dijadual dilancarkan dalam tempoh 12 bulan akan datang. Ini akan memberi Suzuki Motors kelebihan untuk bekerja lebih rapat dengan Proton dan membawa lebih banyak model ke rantau ini menggunakan kilang Proton di Tanjung Malim untuk membina kereta untuk pasaran tempatan dan serantau. Ia boleh menjadi satu penyelesaian menang-menang bagi kedua-dua Proton dan Suzuki.

(Suzuki Motors Corp. telah berhenti operasi di Malaysia sejak awal tahun ini dan peniaga Suzuki kini menjadi pengedar Proton)

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Kerajaan Malaysia memberi Proton RM1.5 bilion ringgit (USD365 juta) bantuan kewangan pada bulan April tahun ini dan Proton telah bekerja keras untuk menghasilkan produk-produk baharu yang telah mendapat kembali kepercayaan orangramai. Proton Persona yang baru dikeluarkan telah mendapat sambutan jualan yang sangat baik dan sehingga kini jualan sangat menggalakkan dengan lebih 6,000 tempahan yang pasti. Ini adalah baik untuk Proton mengambil kira pasaran automotif Malaysia yang semakin lemah dan peraturan-peraturan pembiayaan kereta yang lebih sukar yang menghalang ramai rakyat Malaysia kelas pertengahan daripada membeli sebuah kereta baru.

 

 

Previous post

Hyundai RN30 Hot Hatch Disahkan

Next post

Prima Pearl Auto Buka Bilik Pameran Toyota di Bayan Lepas

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *