Berita Auto

Astra Daihatsu Melancar MPV Segmen-A. Adakah Perodua Akan Mengikutinya?

Astra Daihatsu Motor (ADM) sebuah anak syarikat Daihatsu Indonesia melancarkan kenderaan penumpang pelbagai guna SIGRA (MPV), yang dibina semata-mata untuk pasaran Indonesia, di Indonesia pada 2 Ogos.

SIGRA adalah MPV tujuh tempat duduk Segmen A beroperasi penuh, yang dibangunkan melalui penggunaan teknologi kenderaan mini dan pengetahuan diusahakan oleh Daihatsu di Jepun, yang mencerminkan keperluan tempatan dan permintaan seperti multi-penumpang dan keupayaan muatan bagasi. Ia juga akan dibekalkan melalui perjanjian OEM (Official Equipment Manufacturer) untuk Toyota Motor Corporation.

SIGRA menggunakan platform versi global segmen A yang sama dengan AYLA  yang lebih baik dan dilengkapi dengan enjin NR jenis baru (1.2L) yang Daihatsu anggap  sebagai enjin generasi akan datang untuk pasaran enjin KR ASEAN ( 1.0L) dengan kecekapan bahan api  dan output kuasa yang lebih baik.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

SIGRA mencapai kecekapan bahan api yang berprestasi tinggi pada harga yang berpatutan, dan merupakan model Daihatsu kedua yang mematuhi dasar eko-kereta LCGC  (Low-Cost Green Car) Indonesia. Pakej SIGRA adalah MPV beroperasi sepenuhnya yang menggunakan teknologi Daihatsu dan pengetahuan untuk penggunaan ruang dalaman yang berkesan secara maksimum. Walaupun saiznya padat, SIGRA menawarkan ruang penumpang yang selesa dan boleh memuatkan tujuh orang dewasa dan ruang simpanan bagasi / kargo yang dikehendaki dalam kehidupan seharian, serta pencapai pergerakan yang tinggi.

Daihatsu terus komited untuk memacu pembangunan kereta kompak di Jepun dan luar negara, berdasarkan terutamanya sekitar kenderaan mini; dan akan terus menyumbang kepada promosi proses pemotoran dan pembangunan industri automotif di Indonesia dan rantau ASEAN yang lebih luas.

Previous post

BMW 330E Plugin Hibrid Akan Tiba Dengan Harga Kurang Dari RM250k. Serius?

Next post

BMW Group Malaysia Dedah Kehadiran BMW 330e Hybrid Baharu Menerusi Kempen #ElectricDrivingPleasure

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *