Gaya Hidup

Tindakan Drastik Oleh Kerajaan Korea Selatan Terhadap VW

Kementerian Alam Sekitar Korea Selatan berkata hari ini ia akan membuat keputusan akhir bulan ini sama ada akan membatalkan pensijilan 32 model kenderaan yang dibuat oleh Volkswagen Group selepas pendakwa menuduh automotif Jerman itu memalsukan dokumen ke atas ujian emission dan tahap-bunyi.

VW TouranR-Line

Jika kementerian memutuskan untuk membatalkan perakuan model yang terjejas dari Volkswagen dan unit Audi dan Bentley, mereka akan digantung daripada jualan di negara ini, kata kementerian itu dalam satu statement. 27 dari 32 model kini ditawarkan di Korea Selatan, kata kementerian itu.

Unit Volkswagen dan Audi Korea Selatan  berkata ia akan membuat keputusan mengenai bagaimana untuk bertindak balas apabila kementerian membuat keputusan, termasuk sama ada untuk mengambil tindakan undang-undang.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Volkswagen sahaja menyaksikan jualan Korea Selatan merosot 33 peratus kepada 12,463 kenderaan pada separuh pertama tahun ini berbanding tahun sebelumnya, selepas firma itu mengakui di Amerika Syarikat menggunakan perisian memalsukan ujian pelepasan untuk beberapa kereta diesel, memacu tindakan undang-undang di Amerika Syarikat, Jerman, Korea Selatan dan di tempat lain.

Kementerian akan mendengar kes ini pada 22 Julai nanti dan keputusan dijangka selepas itu. Pendakwa raya Korea Selatan bulan lalu menahan seorang eksekutif Volkswagen Group tempatan sebagai sebahagian daripada siasatan yang semakin meluas. Kementerian Persekitaran  awal tahun ini mengarahkan penggantungan jualan model Qashqai Nissan Motor, menuduh pembuat Jepun memanipulasi sistem kawalan pelepasan itu. Bulan lepas unit Korea Selatan Nissan, menjawab dengan memfailkan saman terhadap kementerian.

 

Previous post

Nissan Serena Baharu Dilengkapi Teknologi Autonomi ProPILOT

Next post

Kasma Teruja Sertai Latihan Yamaha VR46 Master Camp

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *