Berita Auto

Teknologi PDK 7-kelajuan Porsche Harus Menggantikan Volkswagen DSG

Pada 1980-an, Porsche adalah yang pertama  dalam dunia memajukan  teknologi automotif untuk digunakan dalam perlumbaan dan terus memenangi perlumbaan: dual-clutch transmission. Pada tahun 2013, teknologi penghantaran progresif pulang ke padang litar: 911 GT3 baharu mempunyai dual-clutch transmission [PDK] Porsche yang paling cepat dan paling berkuasa yang Porsche gunakan untuk kenderaan pengeluaran. Kurang 30 tahun – bermula dengan penangguhan yang lama dan berakhir dengan cerita kejayaan yang luar biasa. Bergantung kepada pelbagai model, lebih daripada tiga suku daripada semua kenderaan Porsche hari ini dihantar dengan PDK – dan trend yang semakin meningkat.

porsche-pdk

PDK terkini menawarkan perubahan gear sangat cepat tanpa gangguan dalam aliran kuasa, meningkatkan pecutan melebihi transmisi manual, masa tindak balas yang singkat, penggunaan bahan api dikurangkan dan peningkatan yang berbeza dengan selesa.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_20160610

PDK pada dasarnya dua kotak gear dalam satu, dengan itu memerlukan dua klac. Transmisi doubleclutch ini menyediakan sambungan bukan positif alternating antara kedua-dua separuh kotak gear dan enjin dengan menggunakan dua shaft input berasingan. Aliran kuasa dari enjin disebarkan melalui setengah kotak gear dan satu klac pada satu masa, manakala gear seterusnya diprapilih pada separuh kotak gear kedua. Oleh itu, semasa perubahan gear, satu klac hanya membuka dan yang lain menutup serentak, membolehkan perubahan gear di dalam milisaat.

Dengan butang SPORT, kelebihan penuh PDK digunakan sepenuhnya: tindak balas yang lebih segera untuk input throttle , masa peralihan yang pendek dan downshifts pantas blip-throttle semasa overrun, seperti apabila brek ke dalam konar, dan sentiasa ditemani oleh bunyi enjin emotif.

Volkswagen telah mempunyai isu-isu kebolehpercayaan DSG 7-kelajuan mereka dan ya … kebanyakan isu-isu telah dikeluarkan, tetapi masih terdapat berjuta-juta kereta VW dengan isu-isu syif DSG dalam trafik berat dan kelembapan yang tinggi. Bagaimana jika VW Group terima pakai sistem Porsche PDK 7-kelajuan, sistem PDK lama mereka sudah dicuba dan diuji dan boleh bekerja dengan enjin kuasa kuda yang tinggi dalam kelembapan yang tinggi dan tekanan? Adakah ini jawapan kepada masalah kotak gear VW Group? Kami tertanya-tanya!

vw-dsg

 

 

Previous post

KTM 1290 Super Duke GT Dilancarkan - Harga dari RM125,080

Next post

Neelofa Terima Volkswagen Passat R-Line Special

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *