Gaya Hidup

Pencucuhan Tekan Butang Boleh Membawa Maut Akibat Keracunan Karbon Monoksida

Dalam kereta yang tiada kunci, pencucuhan tekan butang, fob kunci elektronika diiktiraf oleh kereta tersebut memberi kuasa memandu dan penggunaan aksesori kuasa. Fob yang dengan mudah boleh kekal di dalam poket atau beg tangan pemandu, sebagai suis pencucuhan itu sendiri hanya butang pada dash board.

push button

Bahaya boleh timbul, walaupun, jika pemandu yang secara tidak sengaja meninggalkan kereta berjalan apabila keluar dari kenderaan itu yang merupakan satu perkara yang mudah untuk dilakukan dengan sengaja atau tidak sengaja. Walaupun anda mengambil kunci saku dengan anda, enjin boleh terus idle. Jika kereta itu diletakkan di garaj tertutup, terutama tempat letak kereta bawah tanah, wasap karbon monoksida dari enjin boleh meresap ke bahagian lain bangunan, mungkin mencederakan sesiapa di dalam.

push button2

Satu lagi kebimbangan yang semakin meningkat adalah dengan hibrid dan plug-in tanpa kunci-ignition. Di sini mereka boleh menimbulkan masalah yang lebih stealthier, kerana mereka adalah hampir senyap apabila dalam mod elektrik dan mereka juga boleh duduk diam di tempat letak kereta. Seorang pemandu tidak perlu menjadi pelupa untuk menganggap bahawa kereta itu ditutup selepas semua, enjin tidak berjalan. Tetapi kereta mungkin tidak benar-benar di padam. Enjin boleh bermula semula dengan sendiri untuk menangani kawalan cuaca, berpotensi menghantar karbon monoksida kedalam bangunan.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_20160610

Laporan berita telah mengaitkan lebih daripada satu dozen kematian karbon monoksida kerana pencucuhan tanpa kunci dan beberapa tindakan undang-undang telah difailkan terhadap pembuat kereta dalam beberapa tahun yang lalu di Amerika Utara termasuk saman tindakan kelas yang berpotensi terhadap 10 pembuat kereta terbesar. Walau bagaimanapun pembuat kereta telah mengetahui tentang isu ini selama bertahun-tahun tetapi tidak mempedulikannya, menuduh ianya sebagai isu neglidgence di pihak pemandu.

Banyak kenderaan ini ada memberi amaran kepada pemandu apabila mereka keluar / berjalan kaki dari kereta dengan enjin melahu menggunakan bunyi namun ada beberapa kereta yang kekal tenang.

push button4

Previous post

Carbon Motors Bikin Semula G-Class

Next post

Gohed Gostan Ep 26 Beraya Dengan Isuzu MU-X

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *