Berita Auto

Kereta Eletrik Penuh Renault ZOE

Sebuah kenderaan hibrid adalah kenderaan yang menggunakan dua atau lebih sumber kuasa yang berbeza untuk menggerakkan kenderaan. Istilah ini paling biasa merujuk kepada hybrid electric vehicles (HEVs), yang menggabungkan enjin pembakaran dalaman dan satu atau lebih motor elektrik. Walau bagaimanapun, mekanisme lain untuk menangkap dan penggunaan tenaga dimasukkan. Sebuah kereta elektrik adalah sebuah kereta yang digerakkan oleh satu atau lebih motor elektrik, menggunakan tenaga elektrik yang disimpan di dalam bateri atau peranti penyimpanan tenaga. Motor elektrik memberi kereta elektrik tork segera, mewujudkan pecutan kuat dan lancar.

renault_zoe_4

Renault Zoe adalah kereta lima pintu elektrik supermini yang dihasilkan oleh pengilang Perancis Renault. Zoe mempunyai 22 kWh litium-ion pek bateri yang menyampaikan jarak 210 km (130 batu) di bawah kitaran NEDC itu.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_20160610

 

Renault sebelum ini telah umumkan kegunaan nama Zoe dengan beberapa kereta konsep yang berbeza. Pada mulanya pada tahun 2005 sebagai kereta Zoe City dan kemudian sebagai Zoe Z.E. konsep elektrik telah ditunjukkan dalam dua versi yang berbeza pada tahun 2009 dan 2010 di bawah nama Renault Z.E. Versi sedia pengeluaran Zoe telah ditunjukkan pada Geneva Motor Show 2012.

zoe-3

Previous post

Ekstrem Setiap Hari: Kenapa Ford Menguji Perkara Kecil Dengan Bersungguh-sungguh

Next post

Kilang-Kilang Powertrain Eropah Memgembang

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *