Gaya Hidup

Akan Kereta Diesel Digantikan Dengan Kereta Elektrik?

Pelepasan Eropah yang lebih ketat menjulang dalam tempoh terdekat, standard untuk meningkatkan kos enjin diesel, yang akan memerlukan sistem selepas rawatan mahal untuk memenuhi peraturan baru secara beransur-ansur. Ini akan meningkatkan harga runcit model diesel yang lebih murah untuk membeli daripada kebanyakan model saingan hari ini. Ia juga akan menjadikan jumlah kos pemilikan diesel kurang berdaya saing, tetapi pada hari ini diesel masih yang lebih murah daripada pesaing-pesaingnya selepas serendah 30,000km.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_20160610

Pada masa yang sama, kenderaan elektrik dan plug-in hibrid akan menjadi pesaing kerana kos bateri mereka akan berkurangan dengan rangkaian mereka dan prestasi akan meningkat. Enjin diesel akan menyumbang 9% daripada jualan kereta baru di Eropah pada tahun 2030 jangkaan penurunan kira-kira 50% dari hari ini kerana pengeluar terpaksa bergantung kepada rangkaian kuasa elektrik untuk memenuhi peraturan.

Porsche cayenne Diesel 3.0V6a

Terdapat beberapa faktor-faktor lain yang dijangka akan meningkatkan peralihan ke arah rangkaian kuasa elektrik di Eropah:

  1. Perkembangan penghargaan oleh pelanggan  untuk pecutan pantas yang EV berikan akan membuat ciri itu yang lebih penting daripada kelajuan top-end yang jarang dicapai.
  2. EV yang dihomologasi untuk perjalanan sejauh 500 kilometer dengan sekali cas akan mencapai jarak sebenar 300km, cukup untuk mengurangkan kebimbangan oleh kebanyakan pelanggan.
  3. Penambahbaikan perisian akan membuat ia mungkin untuk meningkatkan jarak ketara EV semasa kitaran hayatnya, merupakan sesuatu yang pembuat tidak boleh lakukannya dengan enjin pembakaran dalaman.
Previous post

Gohed Gostan Ep 25 Isuzu MU-X & Restoran Kukus Stim Habis Jejak Makan ROSS Eat Beat Ep 31

Next post

Bentley Meneroka Model Sedan Baharu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *