Berita Auto

Volkswagen Tiguan Adalah Salah Satu Kereta Eropah Paling Selamat

Tiguan baharu hari ini telah dianugerahkan penarafan teratas lima bintang oleh  organisasi perlindungan pengguna bebas Eropah, Euro NCAP. Generasi terbaru SUV popular lulus ujian keselamatan NCAP mencabar dengan markah tertinggi, menjadikan Tiguan salah satu kereta baharu yang paling selamat di Eropah.

Penarafan keselamatan keseluruhan lima bintang diagregatkan dari hasil Tiguan yang baharu dalam empat sub-bahagian: perlindungan penghuni untuk orang dewasa dan kanak-kanak; perlindungan pejalan kaki; dan sistem bantuan pemandu. Tiguan baharu lulus Euro NCAP menyeluruh (Program Penilaian Kereta Baharu Eropah) siri ujian dengan keputusan cemerlang – tidak kurangnya terima kasih kepada pakej kelas pertama ciri-ciri keselamatan, termasuk  struktur badan kenderaan optimum, tali pinggang keselamatan yang amat berkesan, kerusi dan gabungan beg udara dan sistem bantuan pemandu inovatif.

Sejak tahun 1997, Euro NCAP telah dianggap sebagai salah satu tanda aras yang paling penting bagi keselamatan kenderaan di Eropah. Tahun ini, syarat-syarat untuk ujian itu telah dibuat lebih sukar. Dalam ujian yang meluas, keselamatan penghuni untuk orang dewasa, Tiguan baharu mencapai cemerlang 96 % per penarafan maksimum. Dalam proses ini ia telah melalui ujian keselamatan berikut:

 

  • kemalangan depan halangan aluminium pada 64km / j dan 40% pertindihan
  • kemalangan depan pada 50 km / h halangan tegar dengan 100% pertindihan
  • kesan sisi di 50 km / h ke dalam struktur sisi kenderaan
  • kesan tiang sisi pada 32 km / h
  • Perlindungan terhadap whiplash sekiranya berlaku perlanggaran dari belakang
  • brek kecemasan automatik untuk mengelakkan perlanggaran dengan kenderaan atau pejalan kaki

 

vw-tiguan

Keputusan yang cemerlang – 84 peratus daripada mata yang mungkin – juga dicapai oleh Tiguan baharu untuk keselamatan kanak-kanak. Tahun ini, ujian baharu kemalangan anak patung telah digunakan dalam penilaian untuk kali pertama. Terima kasih kepada standard ISOFIX  dan Top Tether sauh tempat duduk kanak-kanak dan regangan tali pinggang keselamatan di barisan tempat duduk kedua, kanak-kanak  dilindungi dengan baik sekiranya berlaku apa-apa kemalangan hadapan atau sisi.

Dalam kategori perlindungan pejalan kaki Tiguan menjaringkan jumlah penilaian 72 %. butiran reka bentuk pada Tiguan mengurangkan risiko kecederaan kepada pejalan kaki adalah, khususnya, positif. Ini termasuk ‘bonet aktif’, yang sekiranya berlaku perlanggaran direka untuk membantu mengurangkan kecederaan kepala berbahaya. SUV popular ini juga dilengkapi dengan sistem brek kecemasan dan –  pertama dalam Tiguan – dengan fungsi pengesanan pejalan kaki.

Dalam bidang bantuan keselamatan Tiguan dapat menarik perhatian, dan skor 69 % daripada markah mungkin, dengan ESC standard, pengancing tali pinggang keledar fungsi peringatan di belakang, sistem brek kecemasan Front Assist dan Lane Assist fungsi yang membantu pemandu untuk tinggal di lorong.

vw-tiguan1

Tiguan baharu datang dengan pelbagai pilihan ciri-ciri keselamatan. Ini termasuk beg udara untuk pemandu dan bahagian depan tempat duduk penumpang (termasuk penyahaktifan bahagian beg udara kerusi depan penumpang  dan beg udara lutut di sebelah pemandu) dan sistem beg udara kepala untuk penumpang depan dan belakang , termasuk beg udara sisi. Terdapat juga headrests keselamatan dioptimumkan yang mengurangkan risiko kecederaan whiplash sekiranya berlaku perlanggaran belakang dan isyarat tali pinggang keledar bagi setiap kerusi.

Tiguan baharu ini juga mempunyai sistem Kawalan Kestabilan Elektronik (ESC) dengan bantuan countersteer, termasuk ABS dengan pembantu brek, Sistem Brek Post-Collision dan penunjuk tekanan tayar.

Sistem proaktif perlindungan penghuni Pre-Crash, yang mengiktiraf situasi kritikal dengan potensi peningkatan kemalangan, mengetatkan tali pinggang keledar yang dipakai di hadapan dan menutup mana-mana tingkap terbuka dan / atau tingkap bumbung gelongsor juga dipasang sebagai standard di banyak negara.

 

 

Previous post

Unit Showroom Subaru Outback Dari RM199k

Next post

Hanya Hyundai Tucson Dapat Penilaian Keselamatan Terbaik Untuk SUV Kecil Dari IIHS

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *