Gaya Hidup

Jaminan Pengilang Vs Jaminan Lanjutan

Jika anda pernah shopping untuk kereta baru dalam tempoh lima tahun yang lalu, anda mungkin perasan bagaimana jaminan telah berkembang.

Pengeluar kenderaan kini menawarkan tempoh jaminan yang lebih panjang untuk kereta baharu di Malaysia, walaupun dasar-dasar tertentu berbeza dari syarikat ke syarikat.

Walau bagaimanapun, ramai pengguna Malaysia terus sahaja memberi tumpuan terutamanya kepada harga runcit kereta baru apabila membuat keputusan pembelian mereka.

Mengapa ia begitu penting untuk memberi perhatian lebih dekat kepada jaminan kereta baharu? Jika anda mahu menikmati pengalaman pemilikan yang optimum, jumlah kos pemilikan dan ketenangan fikiran dalam jangka masa panjang, pemahaman dan pemfaktoran dalam jaminan adalah penting.

Image 1

Waranti Pengilang dan Jaminan Lanjutan – Apa perbezaan dan adakah ia bermakna apa-apa?

Pada terasnya, jaminan kereta baru – yang menawarkan perlindungan bumper-to-bumper – adalah jaminan yang mengesahkan kepercayaan syarikat dalam produk dan komponen mereka. Ia meyakinkan pelanggan dengan janji menetapkan apa-apa kecacatan atau kerosakan yang mungkin muncul dalam tempoh masa yang ditetapkan, tanpa sebarang kos tambahan kepada pelanggan. Pengecualian akan diberikan kepada barangan ‘haus dan lusuh’ seperti pad brek, pengelap cermin dan tayar.

Tempoh jaminan kereta baru yang ditawarkan di Malaysia telah berkembang dengan ketara dalam tahun-tahun kebelakangan ini. Kebanyakan pengeluar kini menawarkan liputan lima tahun dengan perbatuan terhad (sentiasa dikira dengan yang mana terdahulu) perbatuan atau tidak terhad. Tetapi di sini, perbezaan dalam istilah dan dasar sering boleh mengelirukan.

Di Malaysia, terdapat dua klasifikasi utama untuk jaminan kereta baru – jaminan pengilang dan jaminan dilanjutkan.

Jaminan pengilang, disokong sepenuhnya oleh pembuat. Ia menawarkan liputan yang paling komprehensif sebagai terma dan syarat serta bahagian-bahagian yang diliputi ialah yang sama sepanjang tempoh jaminan. Satu contoh yang baik akan menjadi jaminan pengilang lima tahun dengan perbatuan tanpa had dari Renault yang disokong sepenuhnya oleh syarikat dan pemegang francais tunggalnya, TC Euro Cars.

Image 2

Jaminan lanjutan pula biasanya melibatkan sokongan oleh pihak ketiga seperti syarikat insurans menjelang akhir tempoh jaminan. jaminan dilanjutkan biasanya dua campur tiga tahun atau tiga campur dua tahun.

Ia juga penting untuk diketahui bahawa beberapa pengeluar dan peniaga menawarkan apa yang dipanggil sebagai ‘jaminan lima tahun’, tetapi pada dasarnya tidak boleh menjadi jaminan pengilang penuh dan sebaliknya, sebenarnya berfungsi lebih seperti jaminan dilanjutkan.

Untuk perlindungan maksimum, kemudahan pemilikan yang lebih baik  dan penjimatan kos, dan juga lebih ketenangan fikiran, jaminan pengilang adalah yang paling sesuai untuk sebab-sebab berikut:

  • Tidak ketinggalan atau caj tambahan. Seperti yang dinyatakan di atas, dengan jaminan pengilang, terma dan syarat serta bahagian-bahagian yang diliputi adalah konsisten dari tahun pertama pemilikan kepada akhir tempoh jaminan. Pelanggan boleh yakin bahawa tidak akan ada kejutan atau kos tersembunyi selagi jaminan sah. Dengan jaminan lanjutan, terma dan syarat boleh berubah pada titik tertentu dalam tempoh jaminan. Bayaran tambahan boleh dikenakan atau bahagian tertentu mulanya dilindungi boleh dikecualikan, menyebabkan kos tambahan untuk pelanggan.
  • Kurang proses, lebih banyak kemudahan. Juga, jaminan pengilang untuk kereta baru tidak bergantung kepada proses dan polisi pihak ketiga seperti syarikat-syarikat insurans. Oleh itu, pelanggan tidak perlu melompat melalui gelung tambahan sebelum pembaikan atau pembetulan yang berkaitan boleh dibuat. Jaminan lanjutan, bagaimanapun, biasanya sebahagian atau sepenuhnya disokong oleh syarikat-syarikat insurans. Oleh itu, pelanggan dikehendaki mendapatkan pengesahan tambahan dan kelulusan daripada Adjustors insurans yang dibenarkan sebelum apa-apa tindakan boleh diambil pada pusat perkhidmatan. Ini biasanya bermaksud dokumentasi tambahan dan proses, yang boleh menyusahkan.
  • Jimat masa dengan pembetulan segera. Pelanggan yang mengutamakan jaminan pengilang juga akan menikmati lebih banyak penjimatan masa. Asalkan pembetulan yang berkaitan dimasukkan di bawah jaminan, tindakan segera boleh diambil. Tidak perlu menunggu untuk penaksir yang diberi kuasa untuk menyemak, mengesahkan dan meluluskan sebelum pembetulan boleh dilakukan, seperti halnya dengan jaminan lanjutan

Image 4

Tips Untuk Elakkan Isu Waranti

Apapun kesnya – jaminan pengilang atau jaminan lanjutan – anda perlu memahami sepenuhnya butiran yang lebih halus dalam jaminan kereta baru anda.

Berikut adalah cara untuk mendapatkan yang terbaik daripada jaminan kenderaan anda:

  • Baca cetakan halus. Sering digabungkan dengan manual pemilik anda, jaminan memberikan butiran khusus mengenai perlindungan anda. Sebagai contoh, adakah anda tahu bahawa anda kemalangan, anda boleh membatalkan perlindungan jaminan pada bahagian-bahagian yang berkaitan? Begitu juga dengan pengubahsuaian, terutamanya dengan bahagian bukan kilang. Sebagai contoh, jika anda memasang unit audio baru dan speaker kilang rosak, atau jika anda pasang roda pasaran luar denagan saiz yang berbeza daripada peralatan asal dan terkena apa-apa kerosakan kepada suspensi atau brek , anda akan dinafikan liputan.
  • Berhati-hati dengan tempoh jaminan anda. Sebaik sahaja anda tahu apa yang dilindungi di bawah waranti anda, pastikan anda periksa untuk apa-apa masalah sebelum jaminan tamat.
  • Selalu servis kereta anda di Service Center dibenarkan. Mendapatkan penyelenggaraan rutin memang satu idea yang baik. Untuk memastikan supaya jaminan anda tidak terjejas, ikut jadual perkhidmatan disyorkan pengeluar.

Image 3

Jaminan Waranti Renault

Di Malaysia, semua kenderaan Renault baru (kecuali model niche Renault Sport dan kenderaan elektrik), diliputi oleh waranti pengilang lima tahun dengan perbatuan tanpa had.

Waranti Renault menggariskan keyakinan penuh syarikat dalam jaminan kualiti dan kebolehpercayaan rangkaian kenderaan pengeluaran besar-besaran generasi-moden. Ia juga merupakan bukti komitmen jenama untuk pasaran Malaysia dan pelanggannya.

Dengan jaminan yang komprehensif dan nilai yang luar biasa, kenderaan penumpang yang kontemporari, Renault bertujuan untuk memberikan pengalaman sebenar ketenangan fikiran dan pemilikan bebas tekanan kepada pelanggan di Malaysia.

Image 6

Akhir Kata

Membeli kereta baru adalah satu pelaburan yang besar dan ada banyak pilihan yang ditawarkan dan juga pelbagai faktor yang perlu dipertimbangkan apabila membuat keputusan membeli. Waranti mungkin tidak tersenarai untuk kebanyakan pengguna, tetapi ia adalah wajar untuk di pertimbangkan jika ia boleh membuat perbezaan yang signifikan antara dua model yang sama.

Jaminan kereta baru perlu optimumkan dan sebagai pelanggan, anda mempunyai setiap hak untuk mengharapkan tahap liputan yang terbaik dan perkhidmatan pelanggan semasa membuat tuntutan.

Kaji selidik dengan teliti untuk memastikan anda fahami jaminan-jaminan yang disediakan serta terma-terma dan syarat-syarat yang dilindungi sebelum anda menandatangani apa-apa dokumen.

Previous post

Lotus 3-Eleven Dan Elise 250 Cup Siap Dipasang Di Hethel

Next post

Yamaha SCR950 Untuk Peminat Scrambler Di US

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *