Konsep / Lakaran / Intipan

Siapa Yang TIDAK … Menipu Lapuran Pelepasan?

Itulah sepatutnya persoalan yang perlu ditanya hari ini apabila semakin banyak pengeluar kereta disiasat kerana laporan pelepasan palsu.

Mitsubishi-ek-wagon

Skandal penipuan pelepasan diesel Volkswagen telah membawa kepada peningkatan penelitian pembuat kereta lain oleh agensi kawal selia di seluruh dunia. Oleh itu, sambil VW berfungsi untuk memuktamadkan butiran penyelesaian dengan kerajaan AS, pelbagai siasatan dan siasatan yang melibatkan syarikat-syarikat automotif lain kini sedang giat dijalankan.

Dua minggu lalu Mitsubishi mengaku memperhebatkan ekonomi bahan api 620,000 kereta yang dijual di Jepun dalam tempoh tiga tahun yang lalu. Syarikat itu memanipulasikan prosedur ujian untuk jayakan angka bahan api ekonomi adalah 5 hingga 10% lebih tinggi daripada apa yang boleh dicapai oleh kereta yang dijual kepada pelanggan. percanggahan ditemui oleh Nissan, yang menjual 468,000 kereta yang terjejas di bawah jenama sendiri. Setakat ini, satu-satunya model yang terlibat ialah nampaknya Mitsubishi eK Space dan eK Wagon, dan Nissan Dayz dan Dayz Roox dimana tiada yang dijual di rantau ASEAN.

Semua pengeluar kereta Eropah satu cara atau yang lain sedang disiasat dan kini jenama kereta Jepun dalam perhatian pula. Siapakah akan di siasat seterusnya,  jenama Korea atau mungkin British?

nissan Dayz

Previous post

Lihat Demo SELF-PARKING Kereta Ford Focus RM140,000

Next post

Kenderaan Elektrik Penuh Renault ZOE Kini Dijual Dengan Harga RM145,888

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *