Berita Auto

Tips Penyelenggaraan Wiper Blade Untuk Windscreen Yang Jelas

S: Bilakah ia masa untuk menukar wiper blade anda?

Ia biasanya disyorkan untuk menukar wiper blade setiap 6 bulan. Semak manual pemilik anda untuk cadangan khusus untuk kenderaan anda.

wiper blades2

S: Apakah tanda-tanda amaran bahawa wiper blade haus?
Getah kering, retak atau berpecah atau kerosakan kepada seluruh lengan pengelap (contohnya logam bengkok atau patah) yang boleh menyebabkan tanda coretan air, chattering atau calar dikaca.

S: Apakah chattering?
Apabila bilah lompat dan bergetar, pengelapan tersekat -sekat dan/atau air melekat, ini dipanggil chattering. Ianya disebabkan oleh suhu panas atau sejuk yang melampau atau terlalu lama tidak digunakan.

S: Apakah boleh menyebabkan wiper blade meninggal kesan coretan?
Apabila wiper blade meninggal coretan dan tidak menyapu licin sepenuhnya air dari kaca, ia mungkin sebab pendedahan kepada sinar matahari ultraviolet, sap pokok, tar jalan raya, dan bahan kimia automotif seperti minyak, cecair brek, penyejuk, dan kotoran jalan menyebabkan getah mengeras dan/atau retak

wiper blades1

 

S: Apakah boleh menyebabkan wiper blade mencicit?
Wiper blade lama dan getah dipakai tidak akan bergerak secara senyap-senyap di keseluruhan kaca; satu lagi tanda sudah tiba masanya untuk diganti.

S: Apakah tanda-tanda lain wiper blade tidak beroperasi dengan betul?
Tanda lain mungkin apabila wiper blade tidak mengena cermin disebabkan oleh kerosakan kepada pemasangan lengan pengelap itu sendiri. Ini boleh disebabkan oleh mencuci kereta dengan mesin cuci automatik dan/atau penyingkiran salji dan ais terlalu kuat.

S: Apakah yang mungkin memendekkan hayat wiper blade?
Getah adalah bahagian yang paling penting dan sinar ultraviolet matahari, mencuci kereta automatik dan masa  lama tidak digunakan semua boleh lama kelamaan mereka memendekkan kehidupan wiper blade. Mengangkat bilah pengelap apabila diletakkan di bawah cahaya matahari membantu memanjangkan hayat wiper. Saya tahu ia mungkin pelik, tetapi ia benar-benar berkesan, apabila hari cerah panas, mengangkat getah wiper dari kaca panas berdesir menghalang getah daripada kehilangan kualitinya.

wiper blades

 

S: Bagaimana untuk mencari saiz wiper blade yang sesuai ?
Untuk mencari saiz yang betul sila rujuk manual pemilik, atau nombor part yang betul untuk kenderaan anda. Kakitangan kedai penjual sedia membantu anda mencari hak bilah pengelap betul.

 

Previous post

ABT QS7 Untuk Pemilik Audi Q7 Baharu

Next post

Ferrari Tambah Pilihan 'Handling Speciale' Untuk California T

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *