Berita Auto

Satu Prestasi Cemerlang Pasukan PROTON R3 Pada Permulaan Perlumbaan Musim 2015.

PROTON Holdings Berhad (PROTON) melalui Pasukan PROTON R3 membuat permulaan musim 2015 hujung minggu lalu memenangi kedua-dua Perlumbaan 1 dan Perlumbaan 2 pada pusingan 1 Kejohanan Siri Malaysia 2015 (MCS) di Litar Antarabangsa Sepang.

Dalam Perlumbaan 1 pada hari Sabtu, Fariqe Hairuman bermula dengan Proton Suprima S No.11 manakala rakan sepasukan Syafiq Ali bermula dengan Proton Prevé No.12. Oleh kerana masalah yang dihadapi semasa kelayakan, kedua-dua kereta R3 mula di belakang grid 54 kereta yang terdiri daripada 4 kelas kereta yang berbeza.

Kedua-dua Fariqe dan Syafiq berjaya mengambil kesempatan daripada kejadian di hadapan untuk menamatkan perlumbaan dengan Fariqe  di kedudukan 1 dan Syafiq di kedudukan 3.

Perlumbaan 2 pada hari Ahad, James Veerapen bermula di kedudukan teratas untuk kelas MTC dengan Proton Suprima S No.11  manakala Syafiq Ali bermula di kedudukan ke 3 dengan Proton Prevé No.12. Walaupun permulaan yang buruk bagi James, beliau bekerja melalui lalu lintas untuk menerajui selepas pusingan pertama dengan Syafiq di kedudukan ke 2. Ini memberikan Proton kemasan 1-2 dalam perlumbaan dengan James 2 dalam pusingan 1 dan Syafiq Ali ke 2.

Pusingan 2 MCS akan diadakan sekali lagi di Litar Antarabangsa Sepang pada 24-26 April.

Pusingan 1 dalam MCS dikendalikan sebagai perlumbaan sokongan rasmi untuk Grand Prix PETRONAS Malaysia Formula 1 2015.

Proton R3 Pic 2

Previous post

Ujian Pra-Musim ARRC Di Sepang Minggu In

Next post

Harga Baru Kereta Proton. Pengurangan sehingga 3.25% dengan pelaksanaan GST

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *