Berita Auto

Honda Civic Type R Model 2015 Butiran & Gambar

Setelah lima tahun tertunggu-tunggu, 2015 menyaksikan kemunculan hot hatch yang paling dinanti-nanti dunia, Honda Civic Type R. Digelar sebagai ‘kereta lumba untuk jalan’, Civic Type R ini akan menetapkan standard baru kenderaan high-performance pacuan depan segmen hatchback. Versi production icon hot-hatch terbaru Honda diperkenalkankan pertama kalinya pada Geneva Motor Show 2015 Isnin.

Honda-Civic_Type_R_2015_05

Kenderaan-kenderaan Type R telah mendapat pengikutan kultus di seluruh dunia dan model baru ini melebihi jangkaan. Kegunaan pertama dunia enjin 2.0 liter Honda VTEC TURBO baru, gaya agresif yang diterajui fungsi, dan perintis teknologi casis baru bergabung untuk menyampaikan salah satu pengalaman memandu yang paling mendalam dan memberikan kemudahan dalam mana-mana sektor.

Civic Type R 2015 baru akan dikuasai enjin yang paling extreme dan high-performance dalam sejarah 22-tahun lencana ‘H’ yang merah, menandakan permulaan satu era baru untuk prestasi jenama Honda.

Honda-Civic_Type_R_2015_04

Enjin 2.0 Liter VTEC TURBO Semua-Baru

Nadi Civic Type R adalah semua-baru, enjin petrol direct-injected turbocharged 2.0 litre VTEC TURBO yang menyampaikan kuasa, tork dan angka prestasi yang tidak dapat ditandingi di dalam segmen hot-hatch pemacu roda depan. Output puncak kuasa adalah 310 PS pada 6,500 rpm dan puncak tork adalah 400 Nm pada 2,500 rpm – kedua-dua lebih tinggi daripada mana-mana model Honda Type R sebelumnya.

Honda-Civic_Type_R_2015_06

Redline di 7,000 rpm, enjin  – sebahagian daripada generasi akan datang siri Honda Earth Dreams Teknologi – mempunyai turbocharger advance baru dengan teknologi VTEC yang meningkatkan low-end tork dan menyampaikan pecutan yang berterusan. Prestasi melepuh Civic Type R tiada tandingannya dalam segmen hot-hatch pacuan roda depan: pecutan 0-ke-100 km / h dalam hanya 5.7 saat menjadikannya performance hot-hatch pacuan roda depan terpantas dan kelajuan tertinggi, jika dibenarkan, adalah 270 km / h.

Enjin baru dikawani dengan transmisi manual licin-pindah enam kelajuan melindungi sambungan intim dengan drivetrain, dan kuasa diarahkan melalui roda depan.

Honda-Civic_Type_R_2015_11

Fungsi Menentukan Bentuk

Perubahan gaya yang unik kepada Civic Type R memberikannya, pendirian agresif, namun hampir semua mempunyai tujuan yang berfungsi. Reka bentuk anggun dan aerodinamik yang cekap menggambarkan sebuah kereta yang dibangunkan untuk melaksanakan kelajuan. Tumpuan kepada aerodinamik telah memastikan kestabilan kelajuan tinggi dan tahap downforce.

Untuk mencapai matlamat ini, Civic Type R telah tertakluk secara menyeluruh kepada analisis aerodinamik, ujian dan pembangunan. Pasukan pembangunan tanpa mengenal penat lelah mengejar matlamat mereka melalui model CFD dan ujian terowong angin berasaskan komputer di kilang berdedikasikan kepada kemudahan permotoran sukan automotif Honda di Sakura, Jepun; rumah pembangunan enjin Formula One Honda.

Kerja-kerja pembangunan telah disahkan melalui ujian prototaip yang banyak diuji dikedua-dua jalan raya dan track yang betul, termasuk di litar Suzuka Formula One, Nürburgring Nordschleife dan di kemudahan ujian Takasu, Hokkaidō syarikat.

Bahagian bawah baru yang hampir rata membantu aliran udara dan digabungkan dengan rear diffuser untuk mengoptimumkan downforce – berkesan ‘melekatkan’ kereta ke jalan raya.

Sayap belakang telah ulang reka dari Type R Konsep. Struktur lelayang – sudut, ketinggian dan bentuk serta end-plates menegak – telah direka untuk mengoptimumkan downforce tanpa menyebabkan peningkatan yang ketara dalam seretan pada kelajuan yang lebih tinggi. Ini membantu meningkatkan kebolehan road-holding, terutamanya melalui selekoh-selekoh kelajuan tinggi.

Splitter depan luas dan skirt sisi mendalam juga menguruskan aliran udara dan mengurangkan lif, manakala bumper depan telah dibentuk khusus untuk menghalang pergolakan udara di sekitar roda depan, meningkatkan kestabilan kelajuan tinggi dan mengurangkan daya angkat.

Pengurusan haba merupakan satu lagi tumpuan utama bagi pasukan reka bentuk, yang mempengaruhi beberapa pengubahsuaian reka bentuk luaran. Pembesaran gril atas dan bawah di bumper depan membolehkan air yang lebih banyak daripada penyejukan udara ke dalam bay enjin. Aliran udara yang disalurkan kepada saluran keluar bolong di atas roda pada panel suku depan dan ruang udara di bahagian tepi belakang daripada gerbang roda depan diperluaskan untuk menyediakan penyejukan dan pengudaraan yang lebih besar untuk enjin output tinggi.

Roda aloi 19-inci yang baru dan ringan, ketegaran yang tinggi, unik kepada Type R, melengkapkan perubahan visual. Mereka mengisi gerbang roda besar dengan tayar  235 / 35 R 19 yang dibangunkan khas untuk Type R.

Untuk membantu pemandu menguruskan kuasa luar biasa Type R, kereta yang dilengkapi dengan brek pakej Brembo prestasi tinggi, yang dibangunkan khusus untuk kereta ini. Di bahagian hadapan, angkup empat omboh, digerudi cakera brek 350 mm.

Type R boleh didapati dalam lima warna tersendiri yang memberikan penggayaan baru yang bertujuan menambah kesan visual. Bersama Championship White – bersama dengan generasi-generasi kenderaan Type R ikonik – pembeli boleh memilih dari Polished Metal (metallic), Brilliant Sporty Blue (metallic) and Milano Red.

Kabin Bersuasanakan Sukan

Pelbagai peningkatan estetik dan berfungsi dalam kabin mengukuhkan watak sukan Type R ini. Seperti model Type R sebelumnya, tombol gear tuil diperbuat daripada aloi aluminium dimesin. Kerusi sukan berbelakang tinggi, dipotong dalam kain hitam berkesan-suede dengan jahitan double merah, menyediakan pemandu dan penumpang tempat duduk depan dengan sokongan lateral yang mencukupi semasa mengambil selekoh dengan keras.

Honda-Civic_Type_R_2015_10

Jahitan double merah padan juga muncul pada kulit hitam stereng roda dan blackgear-lever gaiter. Lining bumbung yang berkain hitam, mengukuhkan suasana yang berfokus.

Honda-Civic_Type_R_2015_09

Teknologi baru suspensi, panduan lebih tangkas yang memuaskan

Beberapa sistem suspensi baru yang inovatif, unik kepada Type R, telah diperkenalkan untuk menghasilkan ciri-ciri handling yang memaksimumkan pemindahan kuasa ke jalan.

Adaptive Damper System empat mata baru, yang dibangunkan khusus untuk Type R, membolehkan kawalan bebas berterusan untuk setiap satu roda menyampaikan road holding performance yang luar biasa, limit wheel-load transfer semasa pecutan dan nyahpecutan mendadak, dan untuk mengekalkan, pergerakkan yang rata dan stabil. Ia juga bermakna bahawa perjalanan adalah lebih selesa dan lembut dalam pemandu dan pelayaran harian.

Advanced Dual Axis Strut Front Suspenystem membantu mengurangkan tork kemudi sebanyak 50 peratus berbanding dengan set-up suspensi standard Civic ini, meningkatkan kestabilan kelajuan tinggi, selekoh on-the-limit dan rasa stereng. Di belakang, suspensi torsion beam bentuk H Type R dibina dengan yg bespoke ‘paip hancur’ yang meningkatkan ketegaran roll belakang sebanyak 180%, meningkatkan lagi kestabilan dalam selekoh-selekoh kelajuan tinggi.

Sistem ini dilengkapi dengan Dual Pinion Electric Power Steering, yang membantu untuk menyampaikan tindak balas stereng pesat lagi linear dan rasa yang banyak.

Honda-Civic_Type_R_2015_08

Mode baru ‘+ R’ meningkatkan tindak balas untuk pertingkatkan keseronokan memandu

 

Civic Type R baru akan memperkenalkan butang baru ‘+ R’ yang meningkatkan respon pelbagai sistem casis dan drivetrain. Hasilnya adalah satu pengalaman memandu lebih sengit, sesuai untuk trek dan pasti akan dihargai oleh peminat pemandu-sukan yang tulen.

 

Apabila mode + R diaktifkan, enjin responsif memuncak, dengan pemetaan-tork bertukar kepada yang lebih agresif dan berfokuskan performance. Steering menerima bantuan kuasa yang dikurangkan dan oleh itu lebih responsif terhadap input pemandu, dan daya redaman asas daripada empat mata Sistem Adaptive Damper System meningkat sebanyak 30 peratus. Ini bermakna tingkah laku kereta adalah lebih kukuh dan lebih tangkas untuk pengendalian high-performance.

 

Honda-Civic_Type_R_2015_02

 

GT Pack Semua-baru menawarkan penambahbaikan lagi

 

Pelanggan akan mempunyai pilihan untuk tentukan Civic Type R baru mereka dengan Pek GT serba baru.

 

Luaran, Pek GT menambah tandatangan sorotan merah kepada splitter depan dan belakang untuk kesan penarikhatian yang lebih besar, tetapi ia di bawah kulit di mana peningkatan paling ketara Pek GT akan dijumpai.

 

Pemandu akan mendapat manfaat daripada ciri-kemudahan tambahan seperti sensor tempat letak kereta depan dan belakang, senja sensing lampu depan, penderiaan wipers automatik hujan dan cermin pintu elektrik. Navigasi Satelit Garmin Bersepadu (termasuk kemas kini peta percuma selama lima tahun) ditambah kepada sistem infotainment Honda Connect. Kaki audio akan tertarik dengan penambahan pemain CD dan upgrade 8-speaker, 320 watt sistem stereo premium.

 

Semua penghuni akan menghargai zon dwi automatik kawalan cuaca penyaman udara dan kecanggihan dalam kabin juga dirangsang oleh pencahayaan ambien merah.

 

Pek GT juga termasuk Sistem Advanced Driver Assist Honda. Suite komprehensif teknologi keselamatan berdasarkan penderia termasuk Forward Collision Warning, Lane Departure Warning, Traffic Sign Recognition system, High-Beam Support System, Blind Spot Information and Cross Traffic Monitor.

Sistem City-Brek Aktif Honda akan dipasang sebagai standard pada model Civic Type R.

 

Honda-Civic_Type_R_2015_01

Previous post

Volkswagen Polo Dengan 0% Kadar Faedah dan 0 Pembayaran Muka Daripada RM999 Sebulan

Next post

BMW Group Malaysia Perkenalkan BMW 520d Sport Terbaru dan Eksklusif di Acara BMW Malaysian Open 2015.

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *