Berita Auto

Yamaha YZF-R25, Motor Sport Kompak – Throwback May 2014

Kehadiran yang telah lama ditunggu-tunggu dalam segmen motosikal kecil, prototaip R25 baharu mula diperkenalkan pada lewat 2013, dengan bintang Yamaha factory MotoGP Valentino Rossi menunjukkan versi yang lebih kecil dengan dos yang sangat besar seperti gaya YZR – M1.  Pengeluaran R25 kini mengekalkan reka bentuk yang hebat untuk tahap tertentu, tetapi bentuk baru tidak kurang hebatnya, kebenaran yang harus diberitau.

yamaha-yzf-r25_5

Kita melihat enjin berkembar parallel 249cc dengan silinder dibina dari aloi aluminium-silikon yang sama, jadi kepercayaannya tidak perlu disangkal lagi.  Keseluruhannya, ianya hebat dengan 35.5 hp pada 12,000 rpm, dengan tork maksimum 22.6 Nm (16.6 Ib ft) yang sederhana, kurang beberapa ribu rpm.  Enjin 14 liter (3.7 US gal) yang besar akan memberikan rangkaian yang hebat, terutamanya bila 4-stroke berkembar adalah suntikan eletronik.

yamaha-yzf-r25_4

Kerusi dengan ketinggian 780mm (30.7 inci) nampak elok walaupun bagi penunggang dengan inseam yang pendek, manakala ergonomik keseluruhannya menjanjikan posisi tunggangan yang baik pada mereka walau beberapa jam menunggang R25.  Pada berat 166kg (366 Ibs), motor ini bukanlah yang paling ringan dalam segmennya, tetapi ini bukan satu isu pada enjin.

yamaha-yzf-r25_3

Model R25 ini akan dijual di Asia, tetapi diandaikan akan ada model R3 yang akan masuk ke dalam pasaran Eropah dan Amerika Utara.

yamaha-yzf-r25_2

yamaha-yzf-r25_1

Previous post

Chevrolet Tawar Kempen Promosi Khidmat ‘Pandu Selamat’ Untuk Tahun Baru Cina

Next post

Volkswagen Golf R Variant : Kuasa Besar Yang Praktikal Yang Kita Tidak Akan Dapat?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *