Gaya Hidup

Shell FuelSave, Laporan Fakta Atau Fiksyen Mendedahkan Mitos Penjimatan Bahan Api Kegemaran Malaysia

Laporan Faktor atau Fiksyen Shell FuelSave, kajian terbaru, yang menganalisis perilaku 1,000 pemandu Malaysia berumur 10 hingga 40 tahun, mendedahkan 90% melihat akan kepentingan kecekapan pengunaan bahan api, manakala 81% mengaku mereka tidak tahu.

Shell-Eco-marathon-Asia-students-learn-survey-results-from-Shell-FuelSave-ambassador-Fahrin-Ahmad

Sebagai contoh, 68% pemandu percaya memanaskan enjin kereta mereka sebelum bergerak boleh mendapatkan kecekapan penggunaan bahan api, manakala 64% berfikir mengisi minyak pada malam hari yang lebih sejuk juga berbuat yang sama.  Kebanyakan pemandu fikir mereka boleh menjimat bahan api apabila mereka membiarkan enjin berjalan untuk mengelak dari dihidupkan semula  (53%, kerap menukar gear atas dan bawah (53%) dan sentiasa memandu perlahan (42%).  Yang lebih memeranjatkan, hampir lebih 35% percaya cara ‘burping’ kereta mereka untuk melepaskan udara dalam tangka boleh membantu jimatkan bahan api.

Kajian mendedahkan bahawa pemandu mendapatkan panduan dari para saintis (76%) dan jurutera (72%) untuk bantu mereka menjimatkan bahan api dan tenaga pada masa depan.

Untuk mendapatkan tip tentang bagaimana untuk menjimatkan bahan api, lawati www.shell.com.my. Semua sumber maklumat statistik dalam dokumen ini melainkan jika dinyatakan sebaliknya: Laporan Fakta atau Fiksyen Shell FuelSave dijalankan oleh Edelman Berland, Disember 2014.

Shell-FuelSave-Fact-or-Fiction-Report-Infographic

Previous post

KTM Perlihatkan Program X-Bow Baharu

Next post

Kempen Pemeriksaan Dan Pembaikan Percuma Beberapa Proton Inspira Tertentu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *