Berita Auto

Ford Focus RS Dengan Kuasa 315bhp Mustang  Untuk 2015

Ford mendedahkan Focus RS serba baru, kereta high performance on-the-road dengan Ford Performance All-Wheel Drive dan Dynamic Torque Vectoring Control. Focus RS serba baru ini dilengkapi dengan menghasilkan enjin baru EcoBoost® 2.3 liter jauh melebihi 315 kuasa kuda. Focus RS adalah pengumuman terkini dalam era baru Ford Performance yang akan membawa lebih daripada 12 performance model kepada pelanggan global menjelang 2020.

Reka bentuk luaran yang dramatik menyampaikan aerodinamik dan penyejukan yang dipertingkatkan, Focus RS baru menawarkan teknologi baru untuk jenama RS termasuk sistem penyambungan Ford SYNC®.

ford-focus-rs-01 (1)

Focus RS serba baru adalah model RS pertama seumpamanya yang akan dijual di seluruh dunia, termasuk Amerika Syarikat, dan dikeluarkan untuk semua pasaran di Ford Saarlouis, Jerman, kilang pembuatan yang bermula lewat tahun ini.

ford-focus-rs-07

Focus RS serba baru menyampaikan tahap yang baru mengendalikan keupayaan dan keseronokan pemandu, menggabungkan daya tarikan yang luar biasa dan cengkaman dengan ketangkasan yang menarik dan kelajuan membelok. Sistem Ford Performance All-Wheel-Drive adalah berdasarkan pek klac berkembar yang dikawal secara elektronik pada setiap bahagian unit pemacu belakang. Ini menguruskan depan / perpecahan tork belakang kereta, dan boleh mengawal pengedaran tork sisi-ke-sisi pada gandar belakang – menyampaikan “tork vektor” keupayaan yang mempunyai kesan dramatik pada pengendalian dan kestabilan menyelekoh.

ford-focus-rs-05

Unit kawalan dalam unit pemacu belakang terus berbeza depan / belakang dan pengedaran tork sampingan untuk-sampingan untuk disesuaikan dengan keadaan semasa memandu, memantau input daripada pelbagai sensor kenderaan 100 kali sesaat. Maksimum 70 peratus tork pemacu boleh dialihkan ke gandar belakang. Sehingga 100 peratus tork boleh didapati di gandar belakang boleh dihantar ke setiap roda belakang.

Semasa membelok, unit pemacu belakang lebih awal mengalihkan tork kepada roda belakang luar dengan segera berdasarkan input seperti sudut stereng, pecutan sisi, rewang dan kelajuan. Pemindahan tork mempunyai kesan “memandu” kereta ke selekoh, mencapai lebih baik seterusnya masuk dan kestabilan, dan hampir menghapuskan understeer.

Sistem AWD telah ditala untuk menyampaikan cengkaman yang luar biasa – dengan pecutan sisi melebihi 1 g – kelajuan masuk dan keluar selekoh. Dengan pengendalian had neutral dan laras, dan keupayaan untuk mencapai oversteer dikawal drifts di trek, Focus RS menyampaikan satu pengalaman yang menyeronokkan-untuk-jarak yang luar biasa.

 

ford-focus-rs-04

Lain-lain ciri-casis eksklusif termasuk suspensi sukan dengan kadar spring, sesendal dan bar antiroll – semua adalah lebih kuat daripada yang terdapat di Focus ST, dan dua mod switchable dampers, yang menawarkan suasana yang lebih kukuh untuk memandu trek.

Jurutera Ford bekerja rapat dengan Michelin untuk membangunkan pilihan berprestasi tinggi tayar 235/35 R19 untuk melengkapkan pemanduan dinamik Focus RS: tayar standard Pilot Super Sport untuk kegunaan setiap hari, dan – buat kali pertama dengan RS – satu pilihan Pilot Sport Cup 2 tayar kenderaan dinamik untuk dipertingkatkan di landasan yang.

Pengoptimuman aerodinamik teliti splitter depan, spoiler belakang dan ciri-ciri underbody menghapuskan daya angkat, dan reka bentuk akhir menyampaikan prestasi yang seimbang dengan daya angkat sifar depan dan belakang untuk pengendalian kelajuan tinggi dan kestabilan optimum.

ford-focus-rs-03

Kejuruteraan khas enjin EcoBoost 2.3-liter mempunyai tahap kuasa dan tork yang diterjemahkan ke dalam pecutan mengagumkan apabila digabungkan dengan pacuan daya tarikan yang luar biasa semua-roda.

Jauh melebihi 315 kuasa kuda, asas enjin empat silinder 2.3 semua-aluminium berkongsi struktur dengan Mustang yang serba baru, tetapi telah dinaik taraf dengan ketara melalui pakej perubahan reka bentuk yang komprehensif. Peningkatan output dihasilkan oleh low-inertia twin-scroll turbocharger baru dengan pemampat yang lebih besar yang memberikan aliran udara yang lebih ketara, bersama-sama dengan intercooler yang lebih besar untuk memaksimumkan ketumpatan cas. Pernafasan enjin dipertingkatkan melalui reka bentuk pengambilan yang kurang ketat, dan sistem ekzos berprestasi tinggi lubang-besar dengan injap dikawal secara elektronik dalam tailpipe yang membantu mengoptimumkan keseimbangan tekanan belakang dan output bunyi.

Kepala silinder dihasilkan daripada bahan aloi dipertingkatkan mampu menahan suhu yang lebih tinggi, dan dipasang pada gasket kepala yang lebih kukuh dengan keupayaan haba yang lebih baik.

Enam kelajuan transmisi manual telah dioptimumkan untuk pemandu peminat dengan tuil gear yang lebih pendek untuk menyampaikan perubahan yang lebih cepat dan tepat. Kedua-dua penghantaran dan klac telah dinaik taraf dengan komponen yang lebih kukuh untuk menghadapi peningkatan output tork enjin.

Dengan reka bentuk EcoBoost-kecekapan tinggi yang memaparkan suntikan terus bahan api dan Auto Start-Stop sebagai standard, enjin menyampaikan penggunaan bahan api yang ketara.

ford-focus-rs-06

Di belakang, ekzos pusingan berkembar berprestasi tinggi. Fokus RS untuk Eropah dan Asia pasaran akan mendapat lampu kabus yang terang. Spoiler bumbung belakang. Panel sisi berwarna badan yang memaparkan logo halus timbul RS. Rim aloi 19-inci RS – termasuk rim high performance yang ringan selesai dengan gloss rendah hitam yang kuat dan rintangan hentaman. Di dalam kereta, banyak disokong separuh-kulit kerusi sukan Recaro menjadi pusat kokpit.

Sambungan SYNC menyediakan akses kepada audio, navigasi, kawalan cuaca dan telefon mudah alih melalui kawalan suara, dan melalui skrin 8-inci sentuh warna definisi tinggi. SYNC boleh dinyatakan dengan kamera pandangan belakang dengan kawalan jarak pakir dan juga sistem bunyi Sony premium dengan 10 speaker termasuk subwoofer. Baru- stereng leper bawah dengan kulit lembut, pedal aloi dan grafik instrumen unik dalam kelompok utama. Sebuah bank tambahan tolok atas konsol tengah memaparkan turbocharger meningkatkan tekanan, suhu minyak dan tekanan minyak.

 

ford-focus-rs-01

Empat warna luaran menarik termasuk Nitrus Blue, empat kot logam penamat bertenaga eksklusif untuk RS, serta Stealth Gray, Absolute Black and Frozen White. Kereta didedahkan di Cologne mempunyai skim warna cecair biru khas yang sama dengan Ford GT semua-baru dipertontonkan pada bulan lepas di Amerika Utara Auto Show Antarabangsa.

Previous post

Kajian Uji Pandu Audi A3 1.8 TFSI Sedan

Next post

F1. Hari Kedua Dan Ketiga Testing Di Jerez

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *