Berita Auto

Bosch Kata Kami Akan Beli Lebih Kereta Yang Guna Sel Bahan Api. Anda Rasa?

Teknologi sel bahan api kini lebih murah dan akan menjadi berdaya maju secara komersial untuk digunakan dalam kereta secara besar-besaran pada tahun 2025, menurut Wolf-Henning Scheider, Ketua Robert Bosch Divisi Automotif. Pada tahun 2025 pengeluaran sel bahan api akan menjadi lebih maju, menurunkan kos kerana skala ekonomi lebih besar.

“Ia akan terus bersaing kerana menjadi alternatif berdaya maju kepada teknologi kenderaan kosong-emisi,” kata Scheider.

Kereta yang menggunakan sel bahan api yang tidak mencemarkan alam sekitar gagal mendapatkan penerimaan meluas kerana kos pembangunan terlalu tinggi, walaupun mereka boleh menjalankan lima kali lebih lama daripada kereta elektrik dan mengambil masa jauh lebih rendah untuk perisian bahan api.  Scheider berkata bahawa kuasa sel bahan api masih dua kali ganda mahalnya untuk pengeluaran seperti kereta elektrik pada tahun 2025, tetapi dia menjangkakan rangkaian pengurusan kereta sel bahan api akan meningkat untuk menjadikannya satu alternative berdaya maju.

Daimler, Hyundai, Nissan, Ford, Toyota, Honda dan General Motors semuanya sedang membina kenderaan sel bahan api.  Toyota dan Honda merancang untuk mula menjual kenderaan ini pada tahun depan.

Teknologi sel bahan api merupakan kombinasi hidrogen dengan oksigen dalam udara untuk menghasilkan elektrik.  Emisinya hanya wap air dan panas, tetapi teknologi ini agak kebelakang kerana kos yang tinggi dan kurang infrastruktur.  Kereta yang menggunakan sel bahan api pertama di pasaran adalah dianggarkan berharga lebih kurang 56,000 euro (USD70,000), tetapi penganalisis berkata ianya tidak memulangkan kos pembinaan pengeluar, maupun kos membina stesyen pengisian sebanyak USD1 juta setiap satu.

fuel-cell-car

Previous post

Suzuki S-Cross Dilancarkan Pada Harga RM129,888

Next post

Honda CIVIC Diperbaharui Telah Tiba

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *