Berita Auto

Mercedes Mengesahkan TIADA Hasrat Membeli Aston Martin

Mercedes-Benz dan Aston Martin mungkin rakan sekarang dan terdapat khabar angin dalam industri auto yang pengeluar kereta Jerman mempunyai niat untuk membeli pengeluar kereta British. Bagaimanapun Ketua Pegawai Eksekutif Daimler Dieter Zetsche, minggu lalu mencadangkan dalam satu temu bual semasa Paris Motor Show bahawa hubungan itu tidak akan mendapat lebih serius bila-bila masa terdekat ini.

Dieter Zetsche, menjelaskan bahawa syarikat itu tidak mempunyai rancangan untuk meningkatkan pegangan 5% dalam Aston Martin, yang baru sahaja dinaikkan pada bulan Julai daripada 4%. Zetsche menambah lagi,”ia tidak akan berada dalam kepentingan Aston untuk dimasukkan ke dalam sebuah organisasi korporat yang besar,” dan “terdapat juga bahaya kita akan terganggu dari perniagaan teras kami.”

aston-martin-v12-vantage-s-roadster-03

Walau bagaimanapun, ketua Daimler menunjukkan yang pegangan semasa membolehkan perkongsian teknikal yang baik sambil mengekalkan Aston Martin bebas. Ini bermakna pintu masih lagi terbuka untuk kerjasama produk, dan kita semua tahu bahawa Aston memerlukan model baru. Aston Martin dimiliki oleh kumpulan ekuiti swasta Kuwait dan Itali, dalam kesusahan tahun-tahun kebelakangan ini,  kerana tidak seperti lain-lain jenama mewah UK seperti Bentley milik Volkswagen, ia tidak dimiliki oleh kumpulan automaking yang lebih luas yang mampu membekalkan pelaburan.

Kerugian sebelum cukai Aston Martin jatuh sebanyak satu pertiga pada tahun 2013 hasil daripada peningkatan jualan kereta sukannya yang menyaksikan lantunan kecil dalam permintaan bagi oto mewah ini. Syarikat itu mencatatkan kerugian sebelum cukai sebanyak 25.4 juta pound (€ 32300000) untuk 2013 dengan pendapatan meningkat 13% kepada £ 519,000,000. Pembuat oto ini menjual 4,200 kereta pada tahun 2013, meningkat daripada 3,800 pada 2012.

aston-martin-vanquish-08

Aston Martin berkata ketidaktentuan ekonomi tahun lepas telah memberi kesan dan tidak jelas apabila kesan penuh kebangkitan lebih baru-baru ini dapat dirasai, walaupun terdapat beberapa tanda-tanda awal yang positif dalam pasaran sendiri.

aston-martin-v12-vantage-s-roadster-01-600x383

 

Previous post

Porsche Menang Kejohanan Pelbagai Pengeluar Dalam GTLM & GTD Siri Tudor

Next post

Honda umum New Connect Audio dan Sistem Maklumat untuk Eropah

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *