Berita Auto

Foxconn, Daripada iPhone Kepada Kereta Elektrik

Adakah anda akan membeli sebuah kereta elektrik dari pembuat telefon pintar? Foxconn, terkenal dengan pembuatan Apple iPhone berkembang kepada yang bahagian pengeluar elektronik baru. Pengeluar elektronik mengumumkan bahawa ia akan membina sebuah kereta elektrik, dan bahawa ia akan menjualnya kurang daripada USD15,000.

Foxconn dilaporkan merancang untuk mengembangkan perniagaannya di luar kontrak pengeluaran Apple dan syarikat-syarikat lain seperti Microsoft, Sony, dan Amazon.com. Syarikat Taiwan ini mempunyai pengalaman dalam industri automotif. Ia pernah mengeluarkan pek bateri lithium-ion 25.6 kilowatt-jam untuk BAIC E150 EV, kereta elektrik Cina yang harganya bermula dengan USD20,300.

 

Foxconn tidak membincangkan apa-apa lagi mengenai rancangan pengeluaran kereta-elektrik, tetapi ia mungkin merancang untuk mengambil kesempatan sokongan kuat kerajaan Cina untuk kereta elektrik dan pasaran yang berpotensi yang belum diterokai. Kerajaan pusat negara itu telah cuba untuk menggalakkan pemakaian rendah pelepasan “kenderaan tenaga baru” -termasuk bateri elektrik, plug-in hybrid, dan kereta hidrogen sel bahan api.

 

range_rover_hybrid_long_wheelbase_9

 

Matlamatnya adalah untuk mengurangkan pencemaran udara berleluasa dan mengurangkan import minyak. Di atas subsidi yang sedia ada, kerajaan telah meluluskan lebih banyak insentif untuk kereta elektrik tertentu, kebanyakannya daripada pengeluar tempatan. Bagi sebahagian besar, insentif-insentif ini telah dipenuhi dengan pembeli sikap acuh tak acuh. Namun pembuat kereta percaya China akhirnya akan menjadi pasaran utama bagi kereta plug-in. Kedua-dua BMW dan Tesla percaya bahawa China akan menjadi pasaran terbesar untuk kereta elektrik mereka. Tesla sudah bekerja pada rangkaian stesen mengecas, dan telah membincangkan rancangan untuk membina kereta di China untuk mengelakkan duti import curam.

toyota-NS4-plug-in-hybrid

Previous post

Sekarang! Jualan Lebih Kepuasan & Promosi Toyota

Next post

Honda CR-V Di Paris 2014

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *