Berita Auto

Kereta Lotus Dijangka Buang 325 Pekerjaan

Pembuat kereta sukan Lotus Group UK berkata ia merancang untuk mengurangkan sebanyak 325 pepekerjaan, satu perempat daripada tenaga untuk mengurangkan kerugian. Syarikat itu mahu memastikan bahawa ia mempunyai “struktur organisasi tepat untuk mencapai matlamat perniagaan dan untuk membina masa depan yang kuat, yang mampan,” kata Lotus dalam satu kenyataan Khamis.

Ketua Pegawai Eksekutif Jean-Marc Gales dalam kenyataan itu menyebut, “Sebaik sahaja pembentukan semula dijalankan dengan pasukan pengurusan yang kuat dan berpengalaman, Lotus akan lebih kemas dan berdaya saing.” Lotus dimiliki oleh kumpulan industri Malaysia DRB-Hicom. Kereta dan unit kejuruteraan Group Lotus melaporkan kerugian gabungan sebanyak £ 159,000,000 (201 juta euro) dalam tahun kewangan yang berakhir pada Mac 2013, menurut laporan syarikat yang paling baru-baru ini difailkan. Tahun sebelum syarikat itu kehilangan £ 115,000,000.

lotus-elise-s-cup_1-620x350 (1)

 

Sebulan Jun, jualan  Lotus meningkat 14 peratus kepada 292 kereta di Eropah, pasaran model kereta sport ini yang terbesar didunia.  Tiga model kereta sport ini, termasuk Elise sudah lama diakui oleh media permotoran sebagai kereta yang berpengendalian dinamik tetapi sering dikritik kerana berkurangan finesse pesaing pesaing lain seperti Porsche.

Lotus menjadi berita utama empat tahun lalu apabila ia mempertontonkan lima kereta sport konsep baru di Paris Auto Show sebagai sebahagian daripada pelan bercita-cita tinggi untuk memanfaatkan warisan terkenal dan menonjolkan jenama mewah sebagai ‘Ferrari British;. Pelan ini, bagaimanapun, telah ditinggalkan selepas kerajaan Malaysia menjual Lotus Proton pada 2012 dan bekas apabila Ketua Pegawai Eksekutif Lotus Dany Bahar meninggalkan syarikat tersebut pada tahun yang sama. Lotus berkata ia akan cuba menukar-pindah kakitangan agar bilangan kehilangan pekerjaan dapat di kurangkan.

Lotus-Evora_Sports_Racer_2013_800x600_wallpaper_09

Previous post

Uji Pandu Honda Jazz Model 2014

Next post

Jualan Bentley Terbang Tinggi Di Korea

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *