Berita Auto

Butiran Awal Honda Civic Type R 2015

Di jangka di bilik pameran Honda global tahun depan – Type R yang paling ekstrem petanda permulaan era prestasi baru bagi jenama ini.

Kuasa akan datang daripada enjin 2.0 liter i-VTEC dari Honda siri Earth Dreams Technology. Membangunkan lebih 280 PS, ia akan memberikan prestasi yang tidak dapat ditandingi berbanding dengan mana-mana Type R terdahulu merangkumi semua generasi Civic, mahupun Integra, Accord dan juga NSX.

Walaupun mematuhi ketat peraturan pengeluaran Euro 6, ini adalah powerplant Honda Type R tidak seperti yang lain. Walaupun pendahulunya telah beraspirasi semulajadi, manfaat unit baru daripada pengecas turbo, meningkatkanlow-end power delivery. Digabungkan dengan prestasi tinggi sinonim dengan teknologi VTEC Honda – dan amat disayangi oleh pemilik bersemangat Type R – mereka akan menyampaikan pengalaman pemanduan sensasi.

Suehiro Hasshi, Ketua Projek Besar untuk Civic Type R di Honda R & D, mengulas: “Honda telah mempunyai empat derivatif Type R model – Civic, Integra, Accord dan NSX. Enjin Honda Civic Type R baru ini tiada tandingan dengan kesemua daripada mereka dari segi kuasa mentah, dan tindak balas tork enjin. ”

Hasshi-san menekankan appeal kereta akan menjadi jauh lebih besar daripada enjin berprestasi tinggi baru di bawah bonet. Beberapa inovasi kejuruteraan dan tambahan akan membuat baru Civic Type R kereta pemandu  sebenar, sesuai dengan memakai lencana merah ‘H’ yang terkenal.

Sebagai contoh, Civic Type R akan menandakan debut butang baru Honda ‘+ R’. Terletak di tepi stereng, sekali ditekan ia akan mengaktifkan mod ‘+ R’ untuk pengalaman memandu yang paling menyeronokkan. Response enjin yang tinggi, dengan tork-pemetaan ditukar kepada setting yang lebih agresif dan performance fokus. Steering menjadi lebih responsif dan bersama-sama dengan empat mata Sistem Adaptive Damper baru, menyampaikan pengalaman pengendalian muktamad.

hondacivic2

Hasshi menjelaskan: “Dalam mode default standard, Civic Type R adalah sangat tangkas, kereta sport setiap hari dengan pecutan yang menyeronokkan. Butang ‘+ R’ menimbulkan sebuah kereta yang lebih dinamik untuk pemandu. Perbezaan watak adalah besar. Mode ‘+ R’ keterlaluan; kereta adalah ideal untuk digunakan trek dan akan dihargai oleh peminat pemanduan-sport tulen. ”

Satu lagi contoh pendekatan inovatif Honda adalah ‘steer axis’ kereta. Dalam usaha untuk menyampaikan kuasa turbocharged 2.0 liter enjin i-VTEC, sistem suspensi depan baru Civic Type R termasuk sistem mekanikal tambahan ini melibatkan dua penyokong ‘kingpins. Mereka mengurangkan tork mengemudi dan membolehkan pemandu untuk mengeksploitasi sepenuhnya driveability luar biasa kereta.

Tambahan pula, Adaptive Damper System empat mata baru telah dibangunkan khusus bagi model Civic Type R. Ia secara automatik menyesuaikan suspensi depan dan belakang. Ini membolehkan Civic Type R baru di pandu dengan selesa tegas dan tangkas apabila pengendalian berprestasi tinggi diperlukan.

Civic Type R baru akan mengikuti jejak langkah yang terdahulunya dengan transmisi 6 speed manual. Pasukan pembangunan memilih pilihan ini untuk memaksimumkan keseronokan memandu.

Hasshi menjelaskan: “Transmisi manual membolehkan pemandu memilih gear yang mereka mahu, sebagai contoh, turun dari kelima ketiga apabila menghampiri sudut. Konsep Civic Type R baru adalah untuk menjadi kereta lengkap pemandu jadi ini adalah pilihan yang terbaik. ”

Civic Type R serba baru telah dibangunkan dan di juruterakan untuk citarasa pemanduan Eropah. Akan dibina di kilang state-of-the-art Honda di Swindon, United Kingdom dan akan tiba di dealer pertengahan 2015.

hondacivic1

 

Previous post

Range Rover Tawar Kenderaan 'Pesan-Lebih-Dahulu' Ultimate

Next post

Volvo XC90 2015 Model Dengan Pakej Keselamatan Paling Komprehensif

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *