Berita Auto

Kenapa Perodua Myvi Masih ‘KING OF THE ROAD’!

Perodua Myvi sudah lama bergelar ‘King Of The Road’ selama beberapa dekad dan akan terus bergelar sedemikian buat beberapa dekad lagi.

Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Peribahasa ini segera mengingatkan kita bahawa walaupun ‘raja jalanan’ kita telah memikul gelaran itu dengan selamba selama lebih sedekad ianya adalah satu tanggung jawap yang berat. Jadi hari ini mari kita teliti mengapa Perodua Myvi memikul gelaran itu dan akan terus menjadi raja selama beberapa dekad lagi.

2021-Perodua-Myvi-2.0

Sebab pertama dan paling penting ialah Perodua Myvi terbaharu mempunyai Advanced Safety Assist (A.S.A 3.0) terbaharu Perodua yang mempunyai adaptive cruise control dengan lane keep assist dan Blind Spot Monitor (BSM) dan amaran trafik lintas belakang dan DRL LED, semua ini adalah hanya tersedia dalam varian AV spesifikasi teratas.

Seterusnya, Perodua Myvi baharu mempunyai kotak gear Daihatsu D-CVT (D singkatan kepada Dual) yang dikemas kini, yang merupakan satu langkah besar daripada fosil iaitu 4AT yang digunakan dalam Myvi sebelumnya. Ini juga memberikan raja ini kecekapan bahan api yang lebih baik serta kelajuan yang lebih tinggi kerana walaupun Myvi adalah kereta 10.2 saat, ia pasti terasa lebih pantas.

Tambahan, Perodua Myvi mempunyai but dan ruang kabin belakang yang besar. Ini sudah kebiasaan dengan Myvi dan saya gembira melihat Perodua masih mengekalkan aspek yang sangat berguna ini.

MyVi-PDRM-2022-8977

Selain itu, Perodua Myvi terbaharu kelihatan lebih sporty daripada model keluar. Varian AV baharu mendapat sisipan merah di ruang udara dan pada tempat duduk, keseluruhan kereta mempunyai reka bentuk yang lebih tajam.

Lagipun, Perodua Myvi baharu mengembalikan kluster meter optitron dan mempunyai sistem infotainmen yang dipertingkat yang menunjukkan bahawa Perodua mengambil berat dan mendengar pelanggan mereka.

Walaupun Perodua Myvi jelas bukan “kereta pemandu” terbaik dalam segmen ini, ia masih menjadi penjual terbaik dan telah terjual hampir 1.4 juta unit pada 2021. Kereta enthusiasts di Malaysia tidak banyak (terutama sekali kerana ianya mahal di sini) dan inilah sebabnya mengapa lebih banyak kereta no-nonsense seperti Myvi terjual lebih dari kereta enthusiasts.

Akhir sekali, Perodua Myvi adalah kereta paling Malaysia dalam pasaran hari ini, dengan cangkuk beg tangan di sisi tempat duduk penumpang, cangkuk berguna untuk barangan runcit dan minuman di bahagian belakang tempat duduk hadapan, dan reader “smart tag” terbina dalam (hanya terdapat pada varian H dan AV) dan tiada kereta lain yang begitu sesuai dengan jalan raya Malaysia.

MyVi-PDRM-2022-8931

Jadi, jelas terdapat banyak lagi sebab mengapa Perodua Myvi (dan kemungkinan besar akan sentiasa menjadi) ‘raja’, tetapi hanya untuk perkara yang saya nyatakan sebelum ini boleh didapati dalam kereta sub RM60,00? Anda tidak akan menemui banyak ciri ini dalam kereta yang berharga 5 kali ganda lebih tinggi. Itulah sebabnya Myvi adalah ‘King Of the road’ Malaysia yang tidak dapat dipertikaikan.

Previous post

Lagi Satu PHEV Baharu Dari China - BYD Corvette 07

Next post

NETA V EV Kini Di Thailand - Kilang Pemasangan Dalam 2 Tahun

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *