Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Lagi Satu PHEV Baharu Dari China – BYD Corvette 07

BYD telah secara rasmi mengambil nama kenderaan ikonik Amerika – Corvette – untuk salah satu kenderaan mereka sendiri.

BYD, pengeluar kenderaan dan bateri China, telah mendedahkan SUV Hibrid Plug-in baharu yang dipanggil Corvette 07 di Pameran Motor Chengdu 2022. Anda mungkin berfikir bahawa ini adalah rip-off terus dari kereta sukan ikonik Amerika, Corvette. Walau bagaimanapun, BYD menegaskan bahawa ini sebenarnya sebahagian daripada ‘Warship Series’ mereka. Dan dalam erti kata itu, ya, ‘Corvette’ pertama kali merupakan kelas kapal perang sebelum ia menjadi kenderaan prestasi Amerika.

BYD Corvette 07 adalah besar, SUV terbesar dari China yang pernah kami lihat. Ia lebih kurang saiz Geely HaoYue, jadi lebih besar berbanding Proton X70. Namun, ia menjangkau kira-kira 4,820mm dari bampar ke bampar dengan lebar 1,920mm dan ketinggian 1,750mm. Jarak roda ialah 2,820mm. Apa yang menarik ialah dari segi kapal perang sebenar, Corvette adalah kelas kapal terkecil dalam armada. Ini mungkin bermakna bahawa Frigate BYD yang lebih besar dan berteori semata-mata mungkin berada dalam perancangan. Atau mungkin keseluruhan siri kenderaan akan menggunakan nombor pada penghujung untuk menandakan saiz – jadi Corvette 08 yang lebih besar dan Corvette 06 yang lebih kecil? Mungkin.

BYD Corvette 07 tersedia dengan dua pilihan powertrain. Model asas dikenali sebagai DM-i manakala versi yang lebih berkuasa dipanggil DM-p. Walaupun kedua-duanya berkongsi enjin petrol 1.5 liter empat silinder 139hp pengecas turbo yang sama, DM-i sesuai dengan motor elektrik tunggal yang menambah kuasa ICE. Ini meletakkan kira-kira 197 hp ke atas tarmac melalui roda hadapan sahaja. Pada versi DM-p, terdapat motor elektrik tambahan di gandar belakang untuk persediaan pacuan semua roda dengan 401hp, tork 656Nm yang berkesan. 0-100km/j BYD Corvette 07 DM-p dalam masa 4.7 saat sahaja.

Dari segi reka bentuk, hujung pelepah mempunyai gril bulat dan besar dengan banyak lampu siang. Terdapat banyak bar menegak dengan jarak nipis dan juga 6 slat mendatar yang lebih besar. Di belakang, rupa yang lebih elegan dan sedap dipandang di peringkat global dengan tandatangan lampu belakang yang kelihatan tenunan dan pintu belakang yang kelihatan kosong dengan plat lesen yang ditolak ke bahagian bampar. Bahagian atas pintu belakang mempunyai bar cahaya dengan skrip ‘BUILD YOUR DREAMS’ terpampang dengan yakin betul-betul di bawah bar cahaya itu.

Harga untuk kenderaan BYD baharu ini di China dijangka antara 220,000 dan 280,000 yuan. Kira-kira RM144,000 dan RM182,000 hari ini. Siri kereta ‘Warship’ dijangka berada di atas barisan asas BYD yang terdiri daripada kereta seperti Atto 3. Tarikh pelancaran dijangka S4 2022. Tiada gambar dalaman rasmi dikongsi tetapi CarNewsChina telah membocorkan gambar dalaman di sini.

Previous post

Konsep EV Acura Precision Bayangan Masa Depan EV Mewah Honda

Next post

Kenapa Perodua Myvi Masih 'KING OF THE ROAD'!

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *