Undang - Undang

Mulai Hari Ini, Hanya Diesel Euro 5 Sahaja Yang Boleh Didapati Di Malaysia

Mulai 1 April 2021, Malaysian Diesel Standards membenarkan hanya penjualan bahan bakar gred Euro 5. Petrol akan datang selepas ini.

Agak mengejutkan, kerajaan Malaysia telah memperkenalkan standard baharu untuk petrol dan diesel yang dijual di pam di seluruh negara. Ini sesuai dengan pembaharuan kepada Environmental Quality (Control of Petrol and Diesel Properties) Regulation 2021, yang diwartakan pada 26 Mac 2021. Pindaan terhadap piawaian petrol akan datang kemudian, dengan piawaian diesel akan dikuatkuasa serta merta.

Euro-5-ekzos-2.0

Untuk diesel, hanya diesel Euro5 dibenarkan dijual mulai 1 April 2021… yaitu HARI INI! Diesel Euro5 mempunyai kandungan sulfur maksimum 10mg / kg. Setahu kami, kandungan sulfur yang lebih rendah menyebabkan kemungkinan hujan asid.

Buat masa sekarang, kandungan sulfur rendah dan bilangan cetane tertentu / indeks cetane adalah dua kualiti yang dapat diukur yang akan dikuatkuasakan oleh kerajaan untuk bahan bakar diesel. Ini bermakna bahawa bahan bakar diesel Euro 2M yang lebih murah dapat dikeluarkan dari pasaran sepenuhnya! Kami masih menunggu kenyataan rasmi kerajaan mengenai perkara ini tetapi itulah yang seperti disarankan oleh undang-undang.

Malaysian Diesel Standards starting 1 April 2021

Seperti yang ditunjukkan oleh jadual di atas, sifat-sifat lain, seperti ketumpatan bahan bakar pada 15 darjah Celcius, Penyulingan pada 95% dan hidrokarbon aromatik Poliklik hanya akan diambil kira kemudian. Kami tidak pasti apa kaitan sifat ketumpatan dan penyulingan dengan bahan bakar atau kualiti pelepasannya. Walau bagaimanapun, hidrokarbon aromatik poliklik (PAH) diketahui bersifat karsinogenik kepada manusia. Mereka akan dikurangkan dengan berkesan dalam masa 2 tahun (beberapa jenama boleh mengurangkannya secara sukarela kepada standard ini sebelum tarikh permulaan undang-undang)

Euro-5-ekzos-2-3.0

Walaupun ini MUNGKIN menaikkan harga diesel di Malaysia (sekali lagi, nantikan pengumuman rasmi), ia ada kebaikannya untuk alam sekitar dan kesihatan manusia. Penguatkuasaan harus dilakukan dengan baik, kerana beberapa pengusaha trak yang lebih kecil mungkin masih mendapatkan bahan bakar diesel yang lebih murah dan tanpa pemantauan dari pasaran gelap.

Euro-5-land-rover-kahn-di-bhp-4.0

Standard Petrol Malaysia

Perundangan baharu turut membuat perubahan pada standard petrol di Malaysia. Perubahan ini tidak akan berlaku sehingga 1 September 2025, dengan lebih banyak perubahan akan datang pada tahun 2026 dan 2027. Berikut adalah standard baharu sepenuhnya.

2021 Malaysian Petrol Standards Table

Seperti yang anda lihat, perkara pertama yang mempunyai had undang-undang baharu yang lebih rendah adalah kandungan sulfur dan plumbum maksimum.

Euro-5-pam-di-bhp-5.0

Pendapat Kami

Langkah menuju kepada standard bahan bakar yang lebih mesra alam harus dipuji. Walaupun garis masa untuk bahan bakar petrol agak perlahan dan garis masa untuk diesel nampak macam tergesa-gesa, langkah itu adalah tepat sekali. Harus diperingatkan, jenama seperti BHPetrol sudah dari awal lagi bertungkus lumus menyediakan Euro5 di rangkaian stesen mereka.

Kami belum ada maklumat teperincin tetapi inilah keterangan ringkas tentang undang-undang berkenaan yang kami ada. Peraturan itu sendiri boleh didapati di sini.

BHPetrolDieselEuro 2M DieselEuro2Euro5 Diesel, Diesel Malaysia

Previous post

Penjimatan 20% Untuk Alat Ganti Ford Hingga 31 Mei

Next post

Kemaskini 2021 Mazda MX-5 RF Di Malaysia Dengan Apple CarPlay

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *