Berita Auto

Lamborghini Urus SE: SUV Plug-in Hybrid Super Pertama di Dunia

Prestasi Terunggul dengan Reka Bentuk Baharu

Kuala Lumpur, 4 Jun 2024 – Selepas debut antarabangsa di Auto China Beijing 2024 pada April lalu, Lamborghini Kuala Lumpur melancarkan Lamborghini Urus SE di Malaysia. Versi plug-in hybrid pertama SUV Super Lamborghini ini menandakan satu pencapaian bersejarah untuk Automobili Lamborghini, menampilkan reka bentuk baharu, aerodinamik yang dioptimumkan, teknologi canggih dalam kenderaan dan trenkuasa hibrid 800 CV, yang membina ke atas Urus S dari segi keselesaan, prestasi, kecekapan, emisi dan keseronokan pemanduan. Dengan kehadiran “dua jantung”, termal dan elektrik, nilai tork dan kuasa adalah yang tertinggi pernah dicapai, memberikan SE tempat unik dalam kategorinya dan membanggakan pengurangan emisi sebanyak 80%.

Pengalaman Pemanduan Tidak Tertanding

Lamborghini Urus SE menawarkan pengalaman pemanduan yang tiada tandingan terima kasih kepada sistem plug-in hybrid, yang membantu meningkatkan prestasi dan dinamik kenderaan di mana-mana permukaan dan dalam apa jua keadaan. Enjin 4.0 V8 twin-turbo telah diolah semula untuk berfungsi dengan sinergi optimum bersama trenkuasa elektrik. Ia mengembangkan 620 CV kuasa (456 kW) dan 800 Nm tork pemanduan; unit pembakaran digabungkan dengan trenkuasa elektrik yang menyampaikan 192 CV (141 kW) dan 483 Nm tork. Bateri lithium-ion 25.9-kWh terletak di bawah lantai beban dan di atas pembezaan belakang yang dikawal secara elektronik.

Motor elektrik sinkron magnet kekal yang terletak di dalam transmisi automatik 8-kelajuan boleh bertindak sebagai sokongan untuk enjin pembakaran V8 tetapi juga sebagai elemen tarikan, menjadikan Urus SE kenderaan 4WD elektrik sepenuhnya yang mampu perjalanan lebih 60 km dalam mod EV.

Reka Bentuk dan Aerodinamik

Urus SE mentakrifkan semula kanon gaya model yang mengubah paradigma reka bentuk SUV, sambil pada masa yang sama garisannya dikemas kini dengan objektif jelas mengoptimumkan kecekapan aerodinamik. Bahagian hadapan menampilkan hood baharu dengan reka bentuk terapung, di mana ketiadaan garis potong memberikan rasa kesinambungan dan mempertingkatkan gaya atletik Urus SE, mengingatkan konsep gaya baharu yang diperkenalkan oleh Revuelto. Unsur-unsur baharu lain termasuk kelompok lampu yang menampilkan teknologi LED matriks, memperkenalkan tanda cahaya baharu yang diinspirasikan oleh bull-tail berjenama Lamborghini, bersama bampar dan gril hadapan yang direka semula.

Di bahagian belakang, penutup kompartmen kargo telah direka semula sepenuhnya, memperkenalkan kesinambungan yang diilhamkan oleh Gallardo yang menyelaraskan garis dengan menghubungkan kelompok lampu belakang dengan lampu “Y” dan penyebar belakang yang direka semula, yang memberikan kenderaan perkadaran yang lebih sporty. Bersama-sama spoiler baharu, penyebar meningkatkan daya bawah belakang sebanyak 35% pada kelajuan tinggi berbanding Urus S, seterusnya meningkatkan kestabilan kenderaan.

Reka Bentuk Dalaman

Kabinnya telah dikemas kini untuk menyerlahkan DNA reka bentuk “rasa seperti juruterbang” yang ikonik dari Lamborghini, menampilkan penyelesaian baharu di seluruh bahagian hadapan papan pemuka dan menekankan perasaan ringan yang telah diperkenalkan pada Revuelto. Skrin yang lebih besar – kini 12.3 inci – dipasang di tengah papan pemuka menampilkan versi baharu Antara Muka Mesin Manusia (HMI) yang lebih intuitif untuk digunakan dengan grafik terkini, selaras dengan Revuelto.

Penyesuaian Terperinci

Urus SE menawarkan pelbagai pilihan penyesuaian yang tidak tertanding dalam kategorinya. Roda aloi diperbaharui dengan pengenalan rim Galanthus 23” dipadankan dengan tayar Pirelli P Zero baharu. Terdapat tiga P Zero yang didedikasikan, dari 21″ hingga 23″, untuk memenuhi keperluan pelanggan yang berbeza untuk keselesaan dan kesukanan. Tayar Scorpion Winter 2 tersedia untuk musim sejuk. Semua produk ini menampilkan teknologi Pirelli Elect, dibangunkan untuk meningkatkan ciri-ciri Urus pertama yang diperkuasakan elektrik.

Empat Personaliti Berbeza

Di tengah konsol, unit pemilih “tamburo” digunakan untuk memilih mod pemanduan yang berbeza. Terima kasih kepada pengenalan trenkuasa hibrid, enam mod pemanduan Urus digabungkan dengan empat Strategi Prestasi Elektrik (EPS) baharu, dengan jumlah sebelas pilihan. Mod Strada, Sport, dan Corsa (untuk penggunaan jalan raya dan trek), dan mod Neve, Sabbia, dan Terra (untuk permukaan dengan cengkaman yang berbeza daripada asfalt) kini disertai oleh pilihan EV Drive, Hybrid, Performance, dan Recharge.

Terus-Terang

Terus-terang, Lamborghini Urus SE bukan sekadar kenderaan biasa. Ia mencabar norma dengan gabungan teknologi canggih dan prestasi yang memukau. Walaupun harga yang ditawarkan agak tinggi, ia sepadan dengan keunikan dan keupayaan kenderaan ini. Bagi mereka yang mencari pengalaman memandu yang luar biasa dan tiada tandingan, Urus SE adalah pilihan yang tepat. Namun, kita harus melihat dengan mata kritis terhadap penyumbangan sebenar kenderaan ini kepada kelestarian alam sekitar dalam jangka masa panjang.

GALERI

Previous post

PROTON X50 2024: Peningkatan Terkini SUV Terlaris

Next post

Kerjasama Cemerlang Dalam Dunia EV: smart Malaysia dan Universiti Wollongong Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *