Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Xiaomi Bersedia Memasuki Pasaran Kenderaan Elektrik

Syarikat elektronik terkenal Cina, Xiaomi, mendapat kelulusan untuk memulakan pengeluaran EV. Persaingan pasaran EV kini semakin sengit.

Xiaomi, sebuah syarikat elektronik dari Cina terkenal dengan produk telefon pintarnya, kini telah mendapat kelulusan untuk memulakan pengeluaran kenderaan elektrik (EV). Ini merupakan langkah besar bagi syarikat ini yang berharap untuk memulakan pengeluaran kereta pada awal tahun hadapan.

Xiaomi-store-in-Johor-Bahru-5.0

Sumber maklumat mengatakan Xiaomi mendapat kelulusan ini dari perancang negara China, iaitu National Development and Reform Commission (NDRC). NDRC memainkan peranan penting dalam mengawal selia pelaburan baru dan kapasiti pengeluaran dalam industri automotif Cina.

Menariknya, kelulusan ini membawa Xiaomi semakin dekat untuk menghasilkan EV dalam skala besar, hampir dua tahun selepas ia pertama kali mengumumkan hasrat tersebut. Walau bagaimanapun, projek ini masih menunggu kelulusan daripada Kementerian Industri dan Informasi (MIIT), yang sedang menilai dan memeriksa model dan projek baru untuk keperluan teknikal dan keselamatan.

Xiaomi-Car

Namun, ini juga bermakna Xiaomi akan bergabung dengan sektor pembuatan kereta Cina yang kini sedang menghadapi beberapa isu seperti kapasiti berlebihan dan permintaan yang merosot. Situasi ini telah menyebabkan peperangan harga yang dimulakan oleh jenama EV Amerika, Tesla, di Cina yang memberi kesan kepada margin pembekal di negara tersebut.

Selain itu, Xiaomi telah berjanji untuk melabur sebanyak USD10 bilion (RM46,435,000,000) dalam industri automotif selama sepuluh tahun yang akan datang. Mereka berharap dapat menghasilkan kereta pertama mereka dalam suku pertama tahun 2024, namun banyak pertanyaan yang timbul – adakah Xiaomi akan berjaya melaksanakan janjinya?

Xiaomi-Mi-Logo-

Perlu diingat juga, ada kemungkinan NDRC tidak akan dapat memberikan kelulusan untuk rancangan pengeluaran EV baru oleh syarikat-syarikat lain disebabkan oleh kebimbangan mengenai kapasiti berlebihan dan permintaan yang menurun di pasaran. Tambahan pula, sumber mengatakan bahawa Tesla juga merancang untuk memperluaskan kilang mereka di Shanghai, yang masih menunggu kelulusan. Sumber industri baru-baru ini juga mengesahkan bahawa pembuat EV mewah AS, Lucid Group, berhasrat untuk menghasilkan kereta di Cina.

Oleh itu, dengan permintaan pasaran yang rendah, masih belum pasti mengapa NDRC memberikan kelulusan kepada Xiaomi. Namun, kerajaan bandar Beijing telah menandakan kilang EV Xiaomi sebagai projek kerajaan industri yang penting. NDRC dan MIIT tidak memberikan sebarang komen mengenai isu ini.

Lucid-EV-Xiaomi-1

Tambahan

Xiaomi berhadapan dengan cabaran di pasaran automotif China yang kini menghadapi masalah kapasiti berlebihan dan permintaan yang berkurangan. Tetapi, CEO Xiaomi, Lei Jun, telah menunjukkan komitmen penuh terhadap projek automotif ini, yang beliau lihat sebagai projek besar terakhirnya.

Keterlibatan Xiaomi dalam industri EV tidak hanya berdasarkan keputusan bisnis semata-mata. Syarikat ini merancang untuk menghasilkan kira-kira 100,000 EV dalam tahun depan dan telah mempercepatkan proses pengambilan pekerja untuk meningkatkan produksi. Lebih daripada itu, dengan permintaan untuk perniagaan telefon pintar yang menurun, Xiaomi berharap untuk memanfaatkan bilangan kedai yang ada sebagai ruang pameran EV. Strategi ini menunjukkan bagaimana Xiaomi ingin memanfaatkan kelebihan yang ada untuk memasuki pasaran baru.

Terus Terang

Meskipun ada beberapa cabaran yang mungkin dihadapi oleh Xiaomi, dengan pengalaman mereka dalam industri teknologi dan sokongan besar dari kerajaan tempatan, Xiaomi mungkin mempunyai peluang yang baik untuk berjaya dalam industri kenderaan elektrik ini. Namun, hanya masa yang akan menentukan kejayaan mereka.

Previous post

Lamborghini Revuelto: Keajaiban Hibrid V12 di Malaysia

Next post

Model Terbaharu Tesla Model 3 Kini Lebih Menawan!

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *