Berita Auto

Ferrari SP51 Adalah Siri ‘One-Off’ Yang Terkini Syarikat

Ferrari SP51 Membawa 812 GTS Ke Puncak Penyesuaian

Ferrari SP51 baru sahaja didedahkan sebagai tambahan terbaru kepada siri One-Off pengeluar kereta itu. Walaupun Omologata merupakan coupé one-off yang dibina di atas tulang 812 Superfast, SP51 ialah model convertible, bermakna ia sebenarnya berasaskan 812 GTS, keluaran pertama Ferrari berenjin hadapan terbuka atas V12 dalam tempoh 50 tahun.

SP51 telah direka oleh Flavio Manzoni dan disesuaikan dengan spesifikasi tepat pelanggan. Ia sama sekali tidak mempunyai bumbung. Hudnya mempunyai dua lubang udara dan terdapat banyak gentian karbon terbuka di seluruh kenderaan. Di sekeliling belakang terdapat dua scoop gentian karbon dalam dan sayap gentian karbon yang membentuk seperti targa yang menarik.

Kerja cat telah dibangunkan khas. Ia dipanggil Rosso Passionale dan ia merupakan kerja cat 3 lapisan dengan jalur biru dan putih yang berbeza yang diinspirasikan oleh Ferrari 410 S 1955. Warna-warna ini juga terdapat di bahagian dalam.

Kemasan Alcantara utama disiapkan dalam Rosso Passionale manakala jalur putih dan biru muncul pada terowong tengah dan pada fascia antara dua tempat duduk pada firewall. Ia juga ditemui pada jahitan stereng dan pada panel pintu dan papan pemuka, di mana Kvadrat biru digunakan dengan jahitan silang putih.

Kemasan gentian karbon berkilat juga masuk ke dalam kabin seperti beberapa kepingan Nero Momo Opaco. Membezakan unsur-unsur gelap ini ialah butiran bersulam putih.

Tentang Ferrari Special Projects

Program Special Project bertujuan untuk mencipta Ferrari yang unik (yang dipanggil “One-Offs”) yang dicirikan oleh reka bentuk eksklusif yang direka mengikut keperluan pelanggan, yang dengan itu menjadi pemilik model yang lain dari yang lain.

Setiap projek berasal daripada idea yang dikemukakan oleh pelanggan dan dibangunkan dengan pasukan pereka dari Pusat Penggayaan Ferrari; setelah menentukan bahagian dan bentuk kereta, pelan tindakan reka bentuk terperinci dan penggayaan dihasilkan sebelum memulakan proses pembuatan One-Off baharu. Keseluruhan proses mengambil masa kira-kira dua tahun secara purata, pada masa itu pelanggan terlibat rapat dalam menilai fasa reka bentuk dan pengesahan. Keputusan? Ferrari yang unik dengan logo Prancing Horse dan direkayasa ke tahap kecemerlangan yang sama yang mencirikan semua kereta Maranello.

Previous post

Jalan Bangsar & Maarof Dari Lebuhraya Sprint Akan Tutop

Next post

Lamborghini Urus S Adalah Model Facelift Dengan Enjin Performante

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *