Berita Auto

Kerjasama Program Transformasi Digital Perodua Dengan MIDA

Perodua bekerjasama dengan MIDA untuk menaik taraf rantaian bekalan automotif tempatan.

Apabila bercakap mengenai industri automotif Malaysia, hanya sedikit yang membantu meningkatkan OEM sama seperti Perodua. Kini, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri/Malaysian Investment Development Authority (MIDA) bekerjasama dengan pembuat kereta nasional itu untuk memperkenalkan program transformasi digital baharu. Ini akan memberikan pembekal automotif tempatan teknologi dan jentera yang diperlukan untuk mendigitalkan proses pembuatan mereka mengikut Industri 4.0.

Berikut ialah siaran media Perodua dengan lebih maklumat.

SIARAN MEDIA

Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) dan PERODUA sedang bersiap sedia melalui perkongsian strategik mereka dengan memperkenalkan Program Ekosistem Transformasi Digital MIDA-Perodua yang telah diadakan hari ini di ibu pejabat MIDA. Program ini bertujuan untuk menaiktaraf pembekal automotif tempatan ke peringkat seterusnya dengan menggunakan teknologi dan jentera termaju serta mendigitalkan proses pembuatan mereka dengan menggunapakai Industri 4.0.

“Syarikat-syarikat tempatan memainkan peranan utama dalam membina ekosistem industri negara, ke arah menyokong syarikat-syarikat besar dan syarikat multinasional. Kerjasama di antara MIDA-PERODUA yang bermula sejak tahun 2020 adalah penting bagi memastikan keupayaan pemain tempatan kami dalam industri automotif terus kukuh. Di bawah inisiatif MIDA, untuk memberi kemudahan kepada syarikat-syarikat menggunapakai pendigitalan dan Industri 4.0, kami berjaya menyumbang kepada pertumbuhan besar pembuatan PERODUA, melalui pemerkasaan rakan kongsi industri dan penyedia perkhidmatan mereka.” kata Datuk Arham Abdul Rahman, Ketua Pegawai Eksekutif MIDA.

“Kerajaan telah melaksanakan usaha bersepadu dalam mengkaji semula dasar sedia ada dan menentu ukur semula strategi pelaburan untuk memastikan persekitaran perniagaan Malaysia kekal kondusif kepada pelabur-pelabur global. Kerajaan juga sentiasa berusaha untuk mempromosi dan membantu syarikat tempatan  untuk meningkatkan dan menyegerakan penggunaan teknologi pembuatan pintar dan Industri 4.0 melalui pelbagai insentif dan kemudahan.” tambah Datuk Arham.

Untuk tahun 2022, MIDA meneruskan inisiatifnya melalui seminar pelaburan domestik, penglibatan dengan persatuan-persatuan dan dewan-dewan perdagangan kebangsaan, program rantaian industri/rantaian bekalan serta komitmen platform penyelarasan pelaburan domestik. MIDA akan berusaha menyelaraskan sesi pemadanan perniagaan antara syarikat-syarikat utama dan bakal pembekal/penyedia perkhidmatan tempatan dalam industri tertentu, daripada pengaturan rangkaian untuk syarikat-syarikat dan bakal pembiaya serta penyedia teknologi. Sehingga 30 Jun 2022, 238 syarikat milik rakyat Malaysia telah diluluskan dengan geran perniagaan bernilai RM138.5 juta. Penerima adalah Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) daripada industri intensif buruh seperti plastik, kayu, perabot dan tekstil, manakala selebihnya daripada industri berkaitan perkhidmatan.

Sementara itu, Dato’ Sri Zainal Abidin Ahmad, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif PERODUA berkata “Program Ekosistem Transformasi Digital MIDA-PERODUA adalah sejajar dengan usaha Kerajaan untuk meningkatkan aktiviti pembangunan ekosistem teknologi tempatan dari segi rantaian bekalan dan nilai, aktiviti penyelidikan dan pembangunan serta inovasi dan pengkomersilan.

Program ini telah memberi petunjuk yang memberangsangkan kerana para peserta kumpulan pertama telahpun melaksanakan projek cadangan mereka. Program ini adalah untuk mempamerkan kemajuan projek kumpulan pertama serta mengalu-alukan kumpulan kedua ke projek tersebut kerana mereka juga turut membentangkan idea Industri 4.0 yang boleh dilaksanakan di dalam operasi mereka.”

Beliau menambah “pelaksanaan Industri 4.0 bukan sahaja bermanfaat kepada para  pembekal automotif, malah memberi impak yang besar kepada agenda transformasi digital negara. Program ini juga boleh menjadi laluan pantas (fast track) kepada industri Malaysia, dari kecil hingga besar, kerana ia menyediakan dana beserta bimbingan. Peranan PERODUA adalah untuk sentiasa membangunkan ekosistem automotif dan program ini merupakan satu lagi contoh komitmen kami ke arah objektif tersebut.”

Fasa pertama perkongsian strategik MIDA-PERODUA telah melahirkan tiga (3) rakan kongsi niaga PERODUA yang berpotensi, termasuk LSF Technology Sdn.Bhd., J.K. Wire Harness Sdn. Bhd. dan Autoliv Hirotako Safety Sdn. Bhd. Syarikat-syarikat ini juga telah diberikan Dana Strategik Pelaburan Domestik (DISF) sebagai sebahagian daripada inisiatif Kerajaan untuk membantu syarikat tempatan memasuki rantaian bekalan global.

Di bawah program seumpama ini, MIDA dan PERODUA telah mengenal pasti lima (5) vendor baharu yang telah menunjukkan potensi dan berpeluang untuk berkembang. Ini termasuk Armstrong Auto Parts Sdn. Bhd., Ingress Aoi Technologies Sdn. Bhd., Namicoh Suria Sdn. Bhd., P.D. Kawamura Kako Manufacturing Sdn. Bhd. dan Kumpulan Jebco (M) Sdn. Bhd.

MIDA, sebagai agensi promosi utama Malaysia, akan memperluaskan perkhidmatan sokongan mereka untuk membantu lebih banyak syarikat memperoleh pertumbuhan dari segi produktiviti, bakat dan merapatkan jurang kewangan dan teknologi. Agensi itu yakin melalui kemudahan dan langkah pemerkasaan seumpama itu, pemain automotif ini akan dapat meningkatkan penawaran perniagaan dan kepakaran mereka untuk menginovasi produk dan perkhidmatannya serta meningkatkan ekosistem rantaian bekalan.

Mengenai MIDA

MIDA ialah agensi penggalakan dan pembangunan pelaburan utama kerajaan di bawah Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) dalam menyelia dan memacu pelaburan ke dalam sektor pembuatan dan perkhidmatan di Malaysia. Beribu pejabat di Kuala Lumpur Sentral, MIDA mempunyai 12 pejabat serantau dan 20 pejabat di luar negara. MIDA terus menjadi rakan strategik kepada perniagaan dalam merebut peluang yang ada daripada revolusi teknologi era ini. Untuk maklumat lanjut, sila layari www.mida.gov.my dan ikuti kami di Twitter, Instagram, Facebook, LinkedIn, TikTok dan saluran YouTube.

Mengenai PERODUA

Ditubuhkan pada tahun 1993, Perodua ialah pembuat kereta kompak terkemuka di Malaysia. Syarikat tersebut merekabentuk kereta untuk gaya hidup tempatan dan membinanya untuk memenuhi piawaian kualiti terkemuka industri. Untuk mengetahui lebih lanjut tentang pengalaman pemanduan Perodua, sila layari www.perodua.com.my.

Previous post

Chery Mula Menjual Tiggo 7 Pro Dan Tiggo 8 Pro Di Indonesia

Next post

Aston Martin DBR22 Reka Bentuk Kokpit Terbuka 2 Tempat Duduk

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *