Trak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Mitsubishi XPANDER Haruslah Dipasang Di Sini, Bukan?

Mitsubishi Motors Malaysia baru menyiarkan kenyataan yang membincangkan prestasi penjualan positif mereka tahun ini setakat ini (4008 unit terjual, Triton kebanyakannya dll). Apa yang menarik perhatian kami adalah nota di akhir kenyataan itu, tentang syarikat dan operasinya.

Pada akhir kenyataan itu, ialah baris ini:

“Trak pikap Triton 4 × 4 diimport sebagai unit CBU (Terpasang Sepenuhnya) dari Thailand sementara ASX Compact SUV dan Outlander dipasang tempatan (CKD) di Malaysia. Pelanggan akan dapat tahu tidak lama lagi dari mana XPANDER datang.

Jadi, dari manakah asal XPANDER? Ia sudah dipasang di sekurang-kurangnya dua pasaran: Vietnam dan Indonesia. Persoalannya adalah sama ada kita akan mendapatkan model yang diimport (CBU) dari salah satu negara ini atau model pemasangan tempatan (CKD).

Untuk menjawab soalan itu, mari kita lihat pesaing langsung utama XPANDER, dan di mana mereka dipasang:

  • Perodua Alza (CKD)
  • Toyota Avanza (CKD)

Pesaing harga tidak langsung:

  • Perodua Aruz (CKD)
  • Toyota Rush (CKD)
  • Honda BR-V (CKD)
  • Proton Exora (CKD)
Perodua Aruz GearUp rear skirt

Satu segmen ke atas:

  • Nissan Serena (CKD)
  • Toyota Innova (CKD)

Baru Ditamatkan:

  • Proton Ertiga (CKD)
  • Nissan Grand Livina (CKD)

Sekarang mari kita lihat dua pesaing tidak langsung yang diimport (CBU) dari Indonesia:

  • Honda Freed (CBU)
  • Toyota Sienta (CBU)

Kedua-dua kenderaan ini boleh tahan, tetapi pengeluar memutuskan untuk menariknya dari pasaran setelah beberapa tahun. Kami bukan mengatakan bahawa MPV kompak dari Indonesia tidak laku di Malaysia, tetapi yang jelas adalah bahawa satu-satunya yang masih hidup adalah yang dipasang tempatan. Terdapat jelas segmen pembeli yang besar dan berkembang yang mempunyai keluarga besar tetapi tidak banyak wang untuk dibelanjakan untuk kenderaan, dan itulah sebabnya menurunkan harga melalui CKD sangat penting untuk MPV kompak.

Walaupun kita masih perlu menunggu untuk mengetahui dari mana Mitsubishi XPANDER kita datang, saya rasa dari kilang pemasangan tempatan Mitsubishi Motors Malaysia.

Kenyataan Media

MITSUBISHI MOTORS MALAYSIA (MMM) the official distributor of
Mitsubishi Motors vehicles in Malaysia, announced positive sales performance from January to July 2020 with a total of 4,008 units sold. This resulted in the company’s market share growing from 1.4% (January to July 2019) to 1.7% (January to July 2020) of Total Industry Volume (TIV).

The company’s volume seller, Mitsubishi Triton recorded a 22.2% market share from January to July 2020, an increased from the same corresponding period of 2019 which was at 16.9%. The Triton has now ranked up to the number one position in the double-cab pick-up truck segment in three states-Melaka, Penang and Kedah.

MMM have also recently announced that the company will be launching the new Mitsubishi XPANDER in Malaysia later this year.

In preparation of the introduction of the Mitsubishi XPANDER, selected number of Mitsubishi showrooms will be upgraded to Mitsubishi Motor’s latest Visual Identity (VI) this year to maintain the company’s number one position in providing excellence after sales customer service.

For more information on the new XPANDER or other MMM models, customers are encouraged to stay tuned and visit http://www.mitsubishi-motors.com.my/

Previous post

Perodua Myvi, Axia dan Bezza Ungguli Carta Jualan

Next post

Kereta Elektrik Kandi K27 Dilancarkan Di Amerika Dengan Harga RM54,800

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *