Berita Auto

Tiga Segmen Kenderaan Yang Akan Bertahan Dalam Tahun-Tahun Yang Akan Datang

Suka atau tidak, ini boleh menjadi segmen dengan jualan terbaik pada masa hadapan.

Gambar ini menceritakan masa depan segmen automotif di negara kita dan mungkin rantau ini. Memandangkan harga kereta bergerak ke atas tahun ke tahun dan kos pemilikan terus meningkat, 3 segmen terbesar yang akan bertahan dikemukakan dengan jelas dalam gambar ini.

Pertama, segmen kereta yang kompak dan murah. Ini adalah segmen ride sharing, langganan kereta, perkongsian kereta yang akan terus berkembang dan akan diisi dengan pilihan harga yang lebih rendah dan mudah untuk memiliki model yang akan masuk ke bandar raya sesak kita setiap hari. Bayaran kesesakan di dalam bandar dan kos bahan api yang tinggi akan menyebabkan beberapa pemilik kereta akan meninggalkan cinta mereka kepada kereta dan bergantung kepada pengangkutan berasaskan aplikasi atau perkhidmatan awam.

Kedua, segmen SUV atau Crossover. Kelas menengah Malaysia yang masih mahu memiliki kereta dan terus memandu sebanyak mungkin akan terus membeli kenderaan trendi yang berarah kepada SUV dan Crossovers. Malah, pemilikan MPV perlahan-lahan akan berkurangan kerana kos mempunyai van berkotak besar akan menjadi sukar dengan ruang letak kereta dan ruang jalan menjadi lebih ketat.

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, kami telah melihat segmen sedan dan segmen fastback cepat kehilangan tempat untuk SUV dan Crossovers dan jenama seperti Subaru hanya mempunyai SUV di bilik pameran dan jenama seperti Mazda berkurangan sedan di bilik pameran mereka.

Ketiga, trak pikap. Kenderaan lasak untuk pemilik perniagaan bandar dan juga kumpulan kerja yang sebenar. Kenderaan ini telah sudah berkembang menjadi selesa seperti sedan dengan kemudahan kereta yang menyaingi SUV dan sedan tetapi dengan keupayaan untuk membawa peralatan, stok, bahan dan sebagainya yang diperlukan untuk pemilik perniagaan kecil. Kenderaan serba boleh ini juga boleh menjadi kenderaan keluarga yang penuh kasih sayang pada hujung minggu dan harga jualan insentif cukai menjadikannya pilihan berbaloi berbanding SUV atau Crossover.

Ya, kita tidak lupa kepada kenderaan elektrik, atau kenderaan yang efisien tenaga (EEV) yang akan menjadi langkah besar Malaysia nanti apabila kita melihat kepada masalah iklim dan pencemaran. Ini akan menjadi bintang yang semakin meningkat untuk semua jenama tetapi ia tidak akan menjadi penjual volume seperti tiga segmen teratas yang kami kongsi dengan anda tadi. Mengapa? Infrastruktur bateri yang berubah-ubah dan harga jualan yang tinggi (walaupun dengan insentif cukai penuh ianya akan menghalang banyak rakyat Malaysia daripada segmen ini).

Perubahan ini tidak jauh dan ia akan berlaku dalam tempoh 4-5 tahun akan datang. Bersedialah kita.

Previous post

Golf Volkswagen Yang TERBAIK Di Mata Kita!

Next post

Volvo S60 T8 Twin Engine R-Design Tiba di Malaysia - RM296k

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *