Berita Auto

Bagaimana Mazda Cipta Semula Enjin Diesel Dengan Teknologi SKYACTIV

Diesel adalah enjin pembakaran dalaman yang paling cekap di dunia. Ia menyediakan lebih kuasa dan kecekapan bahan api yang lebih daripada alternatif seperti petrol, gas asli termampat atau gas asli cecair. Enjin diesel advanced ini dari pengeluar kereta seperti Mazda sedang mengubah cara pemikiran pembeli kereta dan memberi kereta berkuasa diesel lebih kredit.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Masalah yang paling besar untuk enjin diesel ialah haba tidak mencukupi untuk pembakaran lengkap semasa start sejuk, dan misfiring semasa warm up.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Penyelesaian konvensional adalah untuk meningkatkan nisbah mampatan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ini walau bagaimanapun, menjadikan suhu dan tekanan terlalu tinggi, menyebabkan pembakaran tidak lengkap (pembentukan NOx dan jelaga). Penyelesaian ini adalah untuk melambatkan pencucuhan, yang menyebabkan ekonomi bahan api menjadi lebih teruk.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Penyelesaian Mazda adalah untuk mengawal tepat suntikan bahan api dan memperbaiki mekanisme pembukaan dan penutupan injap ekzos. Penyuntik multi-hole piezo digunakan untuk corak suntikan berubah-ubah. Ketepatan dalam jumlah dan masa membolehkan kawalan campuran optimum, sekali gus memaksimumkan pembakaran. Sistem variable valve lift(VVL) digunakan untuk injap ekzos – kitaran pembakaran tunggal adalah mencukupi untuk suhu meningkat; gas ekzos disalurkan kembali ke dalam silinder, untuk meningkatkan suhu lagi, yang meningkatkan permulaan sejuk.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Enjin diesel generasi baru dilengkapi dengan  2 peringkat turbocharger untuk tindak balas lancar dan linear dari kelajuan enjin rendah ke tinggi, dan bertambah baik tork yang rendah dan tinggi. Satu turbo kecil dan unit yang lebih besar dipilih dikendalikan untuk disesuaikan dengan keadaan memandu. Sistem ini menawarkan tork yang tinggi dan sambutan yang baik pada kelajuan yang rendah, dan kuasa yang tinggi pada kelajuan tinggi, serta membakar bersih di seluruh kitaran.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pengurangan nisbah mampatan 14: 1 dan tekanan telah memungkinkan untuk mengurangkan berat enjin baru. Ia datang dengan blok silinder aluminium, dinding silinder ringan, serta manifold ekzos bersepadu; berat omboh telah dikurangkan sebanyak 25%. Terdapat juga pengurangan dramatik dalam geseran, ke tahap yang sama bagi unit petrol purata. ekonomi bahan api telah meningkat sebanyak 20%.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Spesifikasi Mazda6 Diesel SKYACTIV

 

Enjin 4-silinder Diesel DOHC 16 injap
Kapasiti 2191cc
Transmisi 6-Speed SKYACTIV Drive dengan Manual Shift
Max Output 173bhp @ 4500rpm
Max Torque 420nm @ 2000rpm
0-100km / h NA
Max Laju 250km  / h

 

Harga: RM203,792.30

 

Previous post

Mitsubishi Triton MIVEC Turbo Diesel Sertai Borneo Safari 2016

Next post

BHPetrol Sumbang RM100,000 Kepada Golongan Kurang Bernasib Baik

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *