Berita Auto

Tidak Semua Enjin Dicipta Sama. Cuba Enjin Diesel Hari Ini.

Diesel adalah enjin pembakaran dalaman yang paling cekap di dunia. Ia menyediakan lebih kuasa dan kecekapan bahan api yang lebih daripada alternatif seperti petrol, gas asli mampat atau gas asli cecair.

mazda-skyactiv-diesel-engine

Pembakaran bahan api adalah perbezaan utama antara enjin petrol dan diesel. Enjin petrol menyalakan bahan api dengan spark plug, manakala diesel menyalakan bahan api dengan compression. Di dalam enjin, pembakaran udara dan bahan api berlaku di bawah tekanan dan haba dicipta dengan memampatkan campuran udara-bahan api yang begitu gigih sehingga ia terbakar secara spontan, melepaskan tenaga, yang dihantar kepada roda kenderaan, piston bergerak dan menjana tenaga mekanikal

Kemajuan teknologi seperti kawalan elektronik, common rail fuel injection, common rail fuel injection, penambahbaikan combustion chamber configuration dan pengecasan turbo telah membuat enjin diesel lebih bersih, lebih senyap dan lebih berkuasa daripada kenderaan yang dahulu.

Diesel hari ini yang rendah sulfur, enjin diesel yang maju daripada pengeluar kereta dan keberkesanan pengawalan pelepasan bergabung untuk mencapai hampir sifar pelepasan yang tiada asap. Diesel bersih telah membuktikan kecekapan tenaga, dan keupayaan untuk menggunakan pelbagai bahan api boleh diperbaharui meletakan diesel sebagai teknologi utama untuk ekonomi membangun untuk mencapai udara yang lebih bersih, pelepasan gas rumah hijau yang lebih rendah dan persekitaran yang mampan di seluruh dunia.  Bahan api diesel yang lebih bersih di stesen-stesen minyak seperti stesen BHPetrol, enjin terbaru seperti SKYACTIV-D diesel dari Mazda dan pelepasan berkesan mengawal membentuk generasi baru diesel.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Spesifikasi Mazda6 Diesel Skyactiv

Enjin 4-cylinder Diesel DOHC 16 Valve
Kapasiti 2191cc
Transmisi 6-Speed Skyactiv Drive with Manual Shift
Max Output 173bhp @ 4500rpm
Max Torque 420Nm @ 2000rpm
0-100km/h NA
Kelajuan Tertinggi 250km/h

Harga: RM203,792.30

mazda-skyactivd

Previous post

DRB-HICOM Dan PROTON Menghadiahkan Kereta Kepada Juara Sukan Olimpik Malaysia Di RIO 2016

Next post

Teringin menambah 'BLING' Kepada Honda HRV Anda. Yang Ni Amacam?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *