Berita Auto

Mengapa Pandu Kenderaan Berkuasa Diesel

Kuasa diesel adalah teknologi yang sangat baik, tetapi ia menawarkan kedua-dua beberapa kelebihan yang sangat baik dan beberapa kelemahan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Salah satu manfaat yang paling besar, sudah tentu, adalah perbatuan bahan api (jarak perjalanan dengan diesel), tetapi diesel juga menawarkan kelebihan lain. Sebagai contoh, trak diesel dan SUV menawarkan keupayaan menunda lebih baik daripada rakan-rakan petrol mereka.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Dan kenderaan berkuasa diesel mempunyai pecutan low-end yang lebih baik daripada kereta petrol kerana mereka mempunyai begitu banyak tork dari kelajuan rendah. Tetapi terdapat juga beberapa kelemahan untuk diesel, termasuk kos pembelian awal dan kegunaan bahan api lalu lintas bandar yang banyak. Jadi, dalam keadaan tertentu adakah diesel pilihan yang tepat untuk anda?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Panduan Mileage Tinggi Bulanan 

Jika anda melakukan banyak pemanduan di lebuh raya atau kecapi banyak perbatuan setiap bulan, diesel harus diteliti dengan serius. Enjin diesel tidak perlu bekerja keras semasa cruising di lebuhraya, bermakna mereka boleh menyampaikan peningkatan ekonomi bahan api yang sangat baik lebih enjin petrol. Malah, kereta diesel juga boleh lebih bernas dari kenderaan hibrid di lebuhraya, sebahagian besarnya kerana hibrid mendapat manfaat penjimatan bahan api utama dari brek regeneratif, yang jarang dilakukan di lebuhraya.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Perbezaan Harga Yang Kecil 

Satu lagi sebab utama anda mungkin ingin pertimbangkan untuk enjin diesel adalah jika teknologinya hanya menambah perbezaan harga yang kecil berbanding sebuah kereta petrol atau SUV. Contohnya, menambah enjin turbodiesel kepada Mazda CX-5 sahaja meningkatkan harga sekitar RM6,000 berbanding model berkuasa petrol. Untuk pembeli kereta yang melakukan banyak pemanduan di lebuh raya, angka ini yang boleh diganti balik dengan sedikit masa. Inilah sebabnya semua Mazda CX-5 SKYACTIV diesel baharu mempunyai kenaikan harga yang sama kecil.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Spesifikasi Mazda CX-5 2.2 Diesel SKYACTIV

 

Enjin 4-silinder Diesel DOHC 16 injap
Kapasiti 2192 cc
Transmisi 6-Speed SKYACTIV Drive dengan Manual Shift
Output Max  173bhp @ 4500rpm
Torque Max  420nm @ 2000rpm
0-100km / h  Tiada
Kelajuan 250km / h

 

Harga RM161,929.10

Previous post

Volkswagen Jetta Facelift - Tiga Varian, Harga Dari RM108,990

Next post

Boleh Lakukah Ford Fiesta ST 4-Pintu Di Sini?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *