Berita Auto

Mengapa Kereta Diesel Adalah Pilihan Hari Ini

Jika pembeli kereta baru mempunyai pendapat negatif tentang membeli kereta enjin diesel berdasarkan sebuah kereta diesel mereka pandu kira-kira 15 atau 10 tahun yang lalu, kini sudah tiba masanya untuk berfikir semula. Kemajuan kejuruteraan dalam enjin dan kualiti diesel yang tinggi kini telah mengaburkan  garis antara petrol dan diesel, kedua-dua dari segi prestasi dan penghalusan.

Sebuah enjin diesel menghasilkan tork maksimum, yang merupakan ‘tolakan’ yang anda perlukan untuk mencapai kelajuan lebih cepat pada revs enjin yang lebih rendah, yang membolehkan anda untuk menukar gear lebih awal. Jalur kuasa yang agak sempit ini boleh membuat bertukar gear manual lambat, tetapi kotak gear automatik moden amat sesuai dengan enjin diesel moden.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Diesel hari ini juga boleh menjadi lebih lancar daripada enjin petrol – terutamanya enjin teknologi diesel terbaru berbanding enjin petrol 3 silinder turbocharged yang kini menjadi tempat pilihan untuk pengeluar kereta yang ingin meningkatkan kecekapan bahan api samping memberikan kuasa yang baik.

Diesel yang baik kini sekitar 35% cekap, enjin petrol sekitar 27%, tetapi syarikat-syarikat seperti Mazda mendekatkan jurang dengan menghasilkan enjin petrol dengan tork ala-diesel, dan enjin diesel dengan respon ala-petrol. Enjin petrol generasi baru adalah lebih kecil, lebih ringan dan lebih cekap, tanpa kehilangan prestasi.

mazda-skyactiv-diesel-engine

Spesifikasi Mazda6 Diesel Skyactiv

Enjin 4-silinder Diesel DOHC 16 injap
Kapasiti 2191 cc
Transmisi 6-Speed SKYACTIV Drive dengan Manual Shift
Kuasa 173bhp @ 4500rpm
Tork 420nm @ 2000rpm
Pecutan 0-100km / h tiada
Kelajuan 250km / h

Harga: RM203,792.30

 

Previous post

Proton Persona 2016 - Pandangan Awal

Next post

Aston Martin DB11. Cantik!

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *