Berita Auto

Kemahiran Pemanduan Seumur Hidup Ford 

Ford Motor Company meneruskan program Kemahiran Pemanduan Seumur Hidup (DSFL) di Malaysia apabila menganjurkan sesi bengkel untuk para pelajar di Malaysian Multimedia University (MMU). Bengkel itu bertujuan meningkatkan kesedaran mengenai teknik pemanduan selamat.

Bengkel DSFL Ford yang memakan masa selama setengah hari dan secara percuma itu memberi penekanan terhadap pentingnya kemahiran pemanduan selamat dalam kalangan pemandu di Malaysia.

“Kemahiran Pemanduan Seumur Hidup adalah satu program latihan amali yang direka untuk membantu pemandu mempelajari kemahiran-kemahiran penting untuk kekal selamat di atas jalan raya. Ia sememangnya penting bagi pemandu yang baru mendapat lesen seperti para pelajar universiti,” kata Pengarah Urusan Malaysia dan Pasaran Membangun Asia Pasifik, Ford Motor Company, David Westerman.

Menurut laporan Institut Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS), Malaysia merekodkan lebih 476,000 kemalangan jalan raya yang mengakibatkan lebih 6,600 kematian pada tahun 2014.

Photo 3 (1)

Program Kemahiran Pemanduan Seumur Hidup bermatlamat mendidik para pemandu tentang kemahiran yang praktikal dan sepatutnya diketahui untuk memandu secara selamat. Ia dapat membantu mengurangkan jumlah kematian dan kecederaan akibat kemalangan trafik. Latihan DSFL melibatkan sesi teori di dalam bilik darjah dan pemanduan amali bagi membolehkan peserta mengaplikasikan apa yang telah mereka pelajari.

Sebagai tambahan kepada kandungan utama program, penekanan terhadap bahaya memandu di bawah pengaruh alkohol juga diadakan pada tahun ini. Ini termasuklah memberi peluang para peserta memakai peralatan yang direka khas untuk membantu meniru pengalaman ketika pergerakan, koordinasi dan kepekaan menjadi terhad.

“Sebagai seorang pemandu baru dan peminat tegar kereta, saya gembira kerana berpeluang mempelajari kemahiran-kemahiran baru untuk memandu dengan lebih selamat di atas jalan raya. Program ini mengajar saya untuk berada dalam jarak yang selamat dengan kenderaan di hadapan. Selain bagaimana untuk menggunakan teknik membrek yang betul dalam situasi kecemasan,” kata salah seorang peserta DSFL yang juga pelajar tahun pertama jurusan Sains Komputer di Malaysian Multimedia University, Noor Azlan bin Mahmud.

Bengkel-bengkel DSFL di MMU dianjurkan untuk mengjangkau lebih ramai pemandu muda di Malaysia. Ia dimulakan dengan bengkel DSFL di Taylor’s University pada awal tahun ini dan akan diteruskan pada tahun 2016.

DSFL merupakan program utama tanggungjawab korporat sosial (CSR) global Ford. Di Asia, Ford DSFL telah dilaksanakan dengan jayanya untuk melatih pemandu yang sudah mempunyai lesen dari semua peringkat umur selama lapan tahun. Selain Malaysia, latihan DSFL turut diadakan di China, India, Indonesia, Myanmar, Taiwan, Thailand, Vietnam dan Filipina.

“Sebagai sebuah syarikat global yang kukuh di Malaysia, kami amat komited terhadap usaha memupuk kesedaran mengenai  keselamatan jalan raya dalam kalangan pemandu demi membantu mengurangkan jumlah kematian. Sekali gus menjadikan jalan raya lebih selamat buat para pemandu, penunggang dan pejalan kaki,” tambah Westerman.

Menjelang akhir tahun 2015, Ford DSFL bakal melatih lebih 150,000 orang dan ratusan ribu lagi menerusi latihan secara dalam talian, program-program di sekolah dan kempen pemanduan selamat di 32 buah negara.

Photo 2 (2)

Previous post

Mercedes-Benz Diesel Disahkan Mematuhi Peraturan

Next post

Acura Mendedahkan 'Precision Concept' di Detroit Motor Show

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *