Berita Auto

Maruti Suzuki Swift Dzire, Mungkin Tiba Di Malaysia

Maruti Suzuki dilaporkan membangunkan enjin diesel baru yang mungkin akan digunakan untuk model terlarisnya iaitu Maruti Suzuki Swift dan Maruti Suzuki Swift Dzire di India. Ini boleh menjadi kenderaan yang sama yang Suzuki Malaysia mahu memperkenalkan di negara kita.

suzukiswift_dzire1

Enjin diesel baru ini akan menjadi unit 1.5 liter yang telah diberi nama sebagai E15A. Ia akan datang dilengkapi dengan Swift  hatchback generasi baru dan Dzire sedan kompak yang dijangka akan dilancarkan pada 2018. versi akan datang dua Swift ini diberi nama kod YSD. Pengeluar kereta juga sedang mengusahakan wajah baru untuk kitaran pertengahan MPV Ertiga yang juga mungkin mendapat pilihan enjin baru.

suzukiswiftfacelift

Enjin diesel 1.5 liter baru ini boleh didapati bersama dengan 1.3 liter sedia ada dari Fiat motor diesel dengan teknologi  hibrid ringan baru digelar sebagai SHVS (Kenderaan Hibrid Pintar). Sama seperti Swift Duo, Maruti Suzuki Ertiga juga akan menerima enjin petrol 1.4 liter yang baru nama kod K14C, bersama-sama dengan enjin diesel 1.5 liter.

 

Selain daripada pilihan rangkaian kuasa baru, ketiga-tiga Maruti juga akan menerima luaran yang baru dan hiasan dalaman serta seni bina modular yang baru yang dikatakan ringan. Ini akan, seterusnya, menjimatkan kos pengeluaran syarikat itu. Dengan bantuan  seni bina modular ringan yang baru, syarikat itu menyasarkan untuk meningkatkan kecekapan bahan api kenderaan.

 

suzukiertiga

Previous post

BRABUS Mercedes-AMG GT S Menolak 750Nm Tork

Next post

Inilah Rupa VW Tiguan Yang Akan Datang

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *