Gaya Hidup

Kenaikan Jualan Audi Menutup Jarak dengan BMW

Jualan kenderaan global Audi meningkat sebanyak 1.2 peratus kepada 153,850 pada bulan Mei sebagai keuntungan di Eropah Barat dan Amerika Syarikat mengimbangi jumlah yang lebih rendah di China. Jualan Audi di China susut 1.6 peratus kepada 47,410 kenderaan bulan lalu, penurunan pertama dalam pasaran pengeluar kereta terbesar sejak Februari 2013. Audi berkata keseluruhan kejatuhan dalam jualan mewah dan hari bekerja yang lebih sedikit pada bulan yang melanda jualan China. Di samping itu, A6 generasi akan datang, model paling laris Audi di China, akan dilancarkan tidak lama lagi.

Penghantaran Audi U.S meningkat sebanyak 11 peratus kepada 18,428 pada bulan Mei, manakala di Eropah Barat penghantaran meningkat kepada 1.4 peratus iaitu 64,900. Jualan dalam pasaran Rusia susut 37 peratus iaitu pada 1,900.

Jualan global lima bulan meningkat sehingga 4.3 peratus kepada rekod 744,900 kereta. Audi menjangka peningkatan daripada pelancaran terbaru generasi Q7 SUV bersaiz penuh, yang akan mula dijual di Eropah pada bulan Jun dan dijangka dilancarkan di Amerika Syarikat pada awal tahun depan. “Kami sedang melihat banyak lagi perkembangan yang berbeza di pasaran. Ledakan SUV adalah trend global yang seragam,” kata Ketua jualan dan pemasaran Audi, Luca de Meo dalam kenyataan itu. “Pertumbuhan off roaders sporti lebih kukuh daripada pasaran di seluruh negeri,” katanya.

Pesaing Audi, BMW, juga telah dilanda kemerosotan dalam pasaran kereta premium China. BMW melaporkan penurunan pertama dalam jualan di China jenama terasnya di lebih satu dekad sebagai dagangan merosot 5.5 peratus kepada 34,870 kenderaan bulan lepas. Setakat ini Mercedes-Benz telah melarikan diri kemelesetan selepas menyusun semula operasi di China dan mengembangkan barisan produknya. Jualan Mercedes di China meningkat 20 peratus pada Mei iaitu sebanyak 27,562.

BMW-X1-Second-Generation-5

Previous post

McLaren Kekalkan '3 liter-4 liter' Tajuk di Anugerah Enjin Tahun 2015

Next post

Enjin Ford 1.0-Liter EcoBoost Menangi Anugerah ‘Oscar’ Enjin Terbaik kali Kelapan dalam Tempoh 4 Tahun

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *