Berita Auto

Keuntungan Global Daimler Melonjak 41%

Daimler berkata keuntungan operasi suku pertama telah meningkat 41 peratus kesan daripada pelancaran model baru dan rekod jualan kereta Mercedes-Benz. Pendapatan keseluruhan kumpulan diselaraskan sebelum faedah dan cukai (EBIT) melonjak kepada 2.93 billion euro ($3.19 billion).

mercedes-benz-gla

Pulangan jualan daripada perniagaan yang sedang berjalan di Mercedes-Benz Cars adalah 9.2 peratus, telah meningkat daripada 7 peratus pada suku pertama tahun lepas, disebabkan rekod penghantaran kereta penumpang. CEO Daimler, Dieter Zetsche mempunyai matlamat untuk Mercedes, pembuat kenderaan mewah ketiga terbesar di dunia, memintasindustri premiumyang terkemukaiaitu BMW dan Audi dalam jualan menjelang akhir abad ini dan meningkatkan keuntungan kepada 10 peratus daripada pendapatan.

mercedes-benz-gla1

Daimler berkata penghantaran rekod bulan lalu di Eropah, China dan Amerika Syarikat membawa jualan kereta penumpang suku tahunan kepada 459.708 model, melebihi tahun lepas yang tinggi sebanyak 18 peratus. Daimler mengulangi ia menjangkakan pertumbuhan ketara dalam hasil, EBIT dan unit jualan daripada perniagaan yang berterusan tahun ini. Pembuat kereta itu berkata beliau merancang untuk melabur 25 billion eurodalam membangunkan model dan tumbuhan bangunan melalui 2016.

mercedes-gle2

Pelancaran versi baru atas jualan sedan kelas C membantu unit Mercedes-Benz Cars untuk meningkatkan pendapatan. EBIT suku pertama di bahagian itu, yang juga termasuk jenama Smart city-car, melonjak dari 56 peratus kepada 1.84 billion euro. Unit Trak Daimler, yang membina kenderaan komersial Mercedes dan Freightliner, mencatatkan peningkatan 38 peratus dalam EBIT kepada 472 juta euro. Pendapatan dalam perniagaan van Mercedes-Benz pula melonjak 75 peratus kepada 215 juta euro.

Previous post

Iveco Kini Secara Rasmi di Malaysia bersama Federal Auto

Next post

Ford Keluarkan Maklumat Spesifikasi EU Mustang, Yang Telah Menerima 2000 Tempahan Setakat Ini

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *