Cerita Auto

Volkswagen XL Sport Diumumkan @ The Paris Motor Show

Salah satu cara terbaik untuk membuat sebuah kereta berkelajuan tertinggi adalah untuk bermula dengan kenderaan kecil yang sangat ringan dan kuat, dan ditambah enjin yang berkuasa tinggi. Itulah asas Volkswagen XL Sport yang diumumkan minggu lepas di Paris Motor Show. Jika, kenderaan yang kecil dan ringan yang dimaksudkan itu ultra-economical Volkswagen XL1 plug-in hibrid diesel, dengan karbon-fiber gentian plastik bodyshell, bayangkan apa akan berlaku bila ditambah dengan lebih kuasa. Di bawahnya dibina Karmann, tub badan karbon-fiber dari XL1, tetapi kereta ini adalah 47cm panjang, 18cm lebar dan tambahan 20cm pada kerangka roda. Itu baru permulaannya.

vw-ducati-xl-sport7

Terdapat juga sistem suspensi yang berbeza dan kuat dengan wishbones depan dan rear semi-trailing arm dari XL1.  Spring henjutan menggunakan pull rods di depan dan pushrods dibelakang. Dari segi penjimatan berat, digunakan plug-in XL1 berasaskan-diesel dua silinder sistem hibrid. Silinder berkembar enjin Ducati Panigale 197bhp menyediakan lebih dari cukup kekuasaan enjin bagi mendapatkan XL-S kepada kelajuan tertinggi iaitu168mph.

vw-ducati-xl-sport6

Enjin pemacu injap Desmodronic yang memberikan kecenderungan untuk rev, mendatangkan beberapa masalah teknikal dan lebih berat. Enjin memacu ke bawah transmisi ke dalam tujuh-kelajuan klac-berkembar kotak gear DSG  memandu roda belakang.

vw-ducati-xl-sport5

Tambahan transmisi mengurangkan revs dan meningkatkan torque dari 99Ib kaki kepada 184Ib kaki, lebih sedikit berbanding kapasiti puncak XL1 yang direka khas menggunakan transmisi magnesium-body, oleh itu sebaliknya mereka gunakan kotak aluminium yang konvensional.  XL1  dibina dengan rekabentuk aerodynamic teardrop yang belakangnya lebih sempit dari depan, manakala rekabentuk XL Sport adalah sama lebar di belakang dan depan.

vw-ducati-xl-sport41

Asas badan XL, dengan bahagian belakang yang lebih lebar, menerima kuasa aerodinamik yang tinggi untuk pastikan penyejukan yang betul dan cukup downforce supaya ia tidak akan bertukar menjadi sayap dan memecut pada kelajuan tertinggi.  Ram udara hadapan, lohong di lengkungan roda, saluran dalam hood untuk udara keluar dan Lamborghini-derived extending rear spoiler adalah ciri –ciri terbaru XL.

vw-ducati-xl-sport3

Buat masa ini XL Sport masih hanya diperingkat konsep kereta – tetapi, ingat, dari situ juga Volkswagen XL1 bermula.

vw-ducati-xl-sport1

 

Previous post

Honda umum New Connect Audio dan Sistem Maklumat untuk Eropah

Next post

Honda Civic Type R Baru Ingin Menjadi Yang Terpantas Sekitar Nurburgring

Ross Hadi

Ross Hadi

14 tahun bikin burger, 21 tahun mengacara, 8 tahun borak kereta dan kini ... berkongsi sama!

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *