Berita Auto

Pelancaran Dunia Honda City e: HEV di Petaling Jaya

Minggu lalu, Honda Malaysia menyiarkan video yang kini menular menonjolkan ciri-ciri City generasi ke-5 mereka yang akan datang dengan powertrain i-MMD. Pada Isnin, buat pertama kalinya di dunia, kereta itu diperlihatkan kepada media, tetapi dengan pintunya terkunci dan tingkapnya gelap gelita.

Kami tidak diberi apa-apa spesifikasi, tetapi hanya mengesahkan apa yang kami lihat dan diberitahu.

Terlebih dahulu, model yang ditunjukkan di Petaling Jaya di luar pejabat Honda Malaysia adalah kenderaan pengembangan, bukan kenderaan produksi yang akan dipasang di Pegoh, Melaka. Walaupun begitu, wakil Honda Malaysia mengatakan bahawa anda boleh mengharapkan produk akhir menyerupai apa yang ditunjukkan di sini, kecuali butiran kecil, seperti kemasan di bibir depan.

Kami juga boleh mengesahkan beberapa ciri yang kami lihat dan yang ditunjukkan dalam iklan minggu lalu. City yang baharu confirm ada Electric Parking Brake dan Honda LaneWatch, kedua-duanya adalah buat kali pertama bagi sedan segmen B di Malaysia.

Secara visual, kami melihat bahawa kereta itu dilengkapi dengan peralatan Honda Sensing. Tetapi Honda Malaysia enggan mengesahkan sama ada kereta produksi akan disertakan dengan ini. Sekiranya berlaku, itu juga akan menjadi pertama dalam segmen. Sekali lagi, ini bergantung pada rangkaian fungsi, kerana Perodua Myvi sudah dilengkapi dengan Autonomous Emergency Braking menggunakan Advance Safety Assist 2.0.

Walaupun City generasi ke-5 dapat debut dunianya di Thailand, Malaysia adalah negara pertama di dunia yang membuat debut City generasi ke-5 dengan powertrain i-MMD. i-MMD di sini terdiri daripada bateri lithium-ion, enjin petrol DOHC i-VTEC 1.5 liter, satu motor elektrik yang mengisi semula bateri ion lithium, motor elektrik lain yang memandu kereta, transmisi nisbah gear tetap tunggal dan klac pengunci. Sistem ini direkayasa untuk kebanyakannya menggunakan tenaga elektrik kecuali semasa pelayaran berkelajuan tinggi. Anda boleh membaca lebih lanjut mengenai sistem i-MMD di sini. Berdasarkan sistem i-MMD di Honda Jazz baru, anda boleh menjangkakan sekitar 107 kuasa kuda dan tork 253 Nm, pecutan kurang 10 saat hingga 100km / j dan kelajuan tertinggi 175km / j. Tork 253 NM adalah yan g terbaik dalam segmen.

Apakah namanya?

Penjenamaanya sedikit membingungkan, tetapi biarkan kami membongkarnya untuk anda. Ini adalah City RS, tetapi anda mungkin juga melihatnya disebut dengan akhiran “e: HEV” dan “i-MMD” atau “Hybrid”. Sebenarnya, semuanya adalah sama untuk merujuk kepada kereta itu dan inilah diantaranya:

  • RS – Road Sailing, ini adalah nama satu varian City, kemungkinan besar apa yang akan dipanggil oleh brosur. Fikirkan bagaimana model City semasa dirujuk. Anda mempunyai City S, City E, City V dan City Hybrid. City RS dimaksudkan untuk menjadi spesifikasi yang lebih tinggi daripada yang ditawarkan sebelumnya. Jangkakan lebih banyak peralatan daripada sebelumnya tetapi mungkin juga harganya lebih tinggi.
  • e:HEV – ini adalah jenama baharu Honda untuk kereta hibrid. Sebelum ini Honda mempunyai sekurang-kurangnya 4 teknologi hibrid yang berbeza (IMA, i-DCD, i-MMD, dan SH-AWD). i-MMD akan menjadi jalan utama ke depan, dan Honda menggunakan e: HEV sebagai istilah pemasaran menyeluruh untuk Honda dengan teknologi ini, bermula dengan Jazz dan sekarang City.
  • i-MMD – seperti yang kami sebutkan sebelumnya, ini adalah salah satu teknologi hibrid yang dikembangkan oleh Honda. Pada mulanya ia digunakan pada kereta yang lebih besar, tetapi dengan generasi ini ia mendatang ke Jazz dan City. Maksudnya: Intelligent Multi Mode Drive.
  • Hibrid – Baiklah, hibrid umumnya kereta apa pun yang menggunakan kombinasi enjin pembakaran dalaman dan motor elektrik untuk mengerakan kereta. City RS secara teknikalnya adalah kereta hibrid. Tidak seperti City sebelumnya, Honda Malaysia telah memutuskan untuk tidak memasarkannya sebagai ‘City Hybrid’, mungkin menandakan ‘normalisasi’ teknologi hibrid dalam barisan produk mereka yang akan datang

Di mana boleh ianya dilihat?

City RS akan mengelilingi Lembah Klang sepanjang minggu ini dengan trak yang kelihatan seperti ini:

Sekiranya anda ingin up close dan personal dengannya, kereta ini akan dipamerkan di Sunway Pyramid dan Tesco Cheras hujung minggu ini.

Di mana boleh beli?

Honda City RS (dan mungkin seluruh jajaran City generasi ke-5) akan dilancarkan secara rasmi pada S4 2020. Tidak ada tarikh yang tepat. Model lain dijangka menggunakan enjin DOHC i-VTEC 1.5 liter dengan aspirasi semula jadi tanpa elemen elektrik, dan CVT.

Previous post

Pemilik Proton Perdana Digesa Tukar Beg Udara

Next post

Honda Civic Hatchback Dapat Aksesori Mugen

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *