Berita Auto

Mitsubishi Delica D:5 Ini Boleh Jadi MPV Keluarga Yang Sempurna

Adakah Mitsubishi Malaysia akan melancarkan MPV ini?

Pada tahun 1986, Mitsubishi Motors memberikan van Delica kepada kita melalui pengedarnya dari USF ketika itu. Mereka juga membawa masuk sejumlah kecil Delica atas, yang dengan pacuan empat roda dan rugged.

Mitsubishi Delica 4WD_1986
Model 1986 Mitsubishi Delica 4WD

Ia terkenal sebagai van yang boleh ke sana – ke sini. Ini semua sebelum penemuan nama ‘MPV’. Ya, Delica ini pada dasarnya adalah versi awal MPV. Kemudian pada tahun 1994 Mitsubishi mengemas kini rangkaian Delica dengan Delica yang lebih besar dan lapang dan model ini juga mempunyai versi pacuan empat roda. Ia juga dijual dalam jumlah yang sangat kecil walaupun cukup selesa untuk 7 orang dewasa dan kemampuannya off-road.

Mitsubishi Delica 4WD_1994
Model 1994 Mitsubishi Delica 4WD

Kemudian, timbul pula penjelmaan terbaru dari Delica, D: 5.

Delica generasi ini sebenarnya dilancarkan pada tahun 2006, percaya atau tidak. Berdasarkan platform bersama Mitsubishi dan Daimler-Chrysler GS, ketika Mitsubishi dan Daimler masih bersama, Delica ini berkongsi asasnya dengan Lancer Evolution X, sebuah fakta yang boleh dibanggakan oleh pemilik Delica.

Untungnya, minivan Jepun yang dianggap ‘quirky’ ini, menerima penambahgbaikan besar pada tahun 2019 untuk menghidupkan semula reka bentuk berusia 14 tahun. Perubahan reka bentuk utama yang dilakukan pada Delica adalah bahagian depan perisai dinamik keluarga Mitsubishi yang baharu dengan lampu LED menegak pelbagai fungsi, yang menggantikan hujung depan model yang lebih mudah dilihat.

Dengan menggunakan aloi aluminium 18 inci, kotak beroda berukuran 4.8 meter ini agak menyerlah. Reka bentuk belakangnya juga menarik dengan bar lampu besar yang mengapit lampu belakang LED.

Walau bagamanapun, facelift Delica ini memenangi Anugerah Reka Bentuk Good 2019, jadi ada di luar sana pasti menyukai penampilannya ini.

2019 Good Design Award_Mitsubishi Delica
Anugerah Reka Bentuk Good 2019 Good Mitsubishi Delica

Di bahagian dalam Delica, tidak seperti SUV tiga baris yang lain, minivan yang terangkat ini dapat dengan mudah menampung 7 orang dengan selesa. Dan seperti MPV lain, terdapat banyak ruang penyimpanan di dalamnya, dengan penghawa dingin automatik dwi-zon untuk memastikan semua orang tetap sejuk.

2019 Good Design Award_Mitsubishi Delica
Anugerah Reka Bentuk Good 2019 Mitsubishi Delica

Dengan pintu gelangsar automatik berkembar, minivan ini menjadikan akses di bahagian belakang jauh lebih mudah daripada pada SUV mana pun. Pemijak tepi elektrik yang akan timbul apabila pintu dibuka dan juga pintu belakang elektrik.

Baharu untuk facelift ini ialah paparan skrin sentuh 10.1 inci yang menguasai reka bentuk dash yang dikemas kini. Tetapi walaupun dengan brek tangan elektronik, penyetat butang, dan cermin pandang belakang yang gelap secara automatik, tidak ada yang menyembunyikan hakikat bahawa bahagian dalamannya adalah dari kereta generasi sebelumnya.

Bagi mereka yang menginginkan lebih kemewahan dalam minivan tunggangan tinggi, terdapat varian Urban Gear Delica D: 5, yang menampilkan konfigurasi enam tempat duduk dengan kerusi kapten di baris kedua menggantikan tempat duduk bangku. Sebagai tambahan ia datang dengan body kit yang menjadikan minivan terangkat ini kelihatan lebih mengancam di jalan raya.

Pada asalnya dijual semasa pelancaran dengan enjin petrol, satu-satunya pilihan enjin untuk Delica selepas 2013 adalah enjin turbo-diesel DI-D Clean Diesel 2.2 liter yang menghasilkan kuasa 146 hp dan tork 380 Nm. Dipadankan dengan transmisi automatik 8-kelajuan baru, kuasa dihantar ke keempat-empat roda berkat sistem pacuan semua roda Mitsubishi All-Wheel Control yang boleh dipilih.

Mitsubishi Delica D:5_MPV_Alloy Wheel
Mitsubishi Delica D:5_MPV_front view
Mitsubishi Delica D:5_MPV_cockpit
Mitsubishi Delica D:5_MPV_front seats
Mitsubishi Delica D:5_MPV_cabin seating
Mitsubishi Delica D:5_MPV_folding rear seats
Mitsubishi Delica D:5_MPV_rear luggage space
Mitsubishi Delica D:5_MPV_urban gear

Dari segi keselamatan, Delica menampilkan badan Mitsubishi Reinforced Impact Safety Evolution (RISE)

Bagi beg udara, biasa untuk pemandu dan penumpang, tetapi Delica juga dilengkapi dengan beg udara lutut pemandu dan lebih menarik beg udara tirai untuk keseluruhan panjang van.

Standard juga untuk penggangkut orang adalah akronim keselamatan biasa ABS, Active Stability Control (ASC), Hill Start Assist (HSA), Electronic Braking Distribution (EBD) bersama dengan kamera gostan 360º.

Baharu untuk Delica 2019 adalah teknologi keselamatan aktif Mitsubishi e-Assist dengan Forward Collision Mitigation (FCM), Lane Departure Warning (LDW), Adaptive Cruise Control (ACC), Automatic High Beam (AHB), Rear Cross Traffic Amaran dan Amaran Titik Buta dengan Bantuan Tukar Lorong.

Adakah Delica ini akan datang ke Malaysia, memandangkan satu-satunya jualan Mitsubishi yang terbaik di sini adalah trak pikap Triton, tidak akan menjadi tarikan bagi mereka untuk membawa kacukan Minivan-SUV ini ke pantai kami.

Previous post

Toyota Vios Dengan Iras Wajah Altis Dilancarkan

Next post

BMW X7 Dark Shadow Edition - SUV Gagah Serba Hitam

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *