Berita Auto

Toyota Vios Dengan Iras Wajah Altis Dilancarkan

Toyota Vios yang sangat popular dan sangat dipercayai baru sahaja menerima penambahbaikan, dalam usaha menangkis pesaingnya yang akan datang di sektor yang sangat kompetitif ini. Ya, ada Nissan Almera baharu dalam perjalanan yang menjanjikan penambahbaikan besar berbanding model keluar dan sudah usang yang masih dijual di Malaysia dan jangan lupa saingan terbesar Vios selama bertahun-tahun, Honda City baharu dengan teaser pagi Khamis lalu di media sosial Malaysia.

Toyota Vios 2021_Launched

Nissan Almera pasti akan mendapat harga jualan kompetitif yang sangat mengagumkan kerana penjaga jenama tempatan Tan Chong akan mencentang semua kotak rebat cukai kereta pasangan tempatan (CKD) yang diperlukan. Kemudian Honda Malaysia yang akan berusaha keras untuk mendapatkan kembali kejayaan penjualan mereka yang perlahan pada separuh pertama 2020 kerana masalah Covid-19 dengan Honda City serba barhau mereka.

Toyota Vios 2021_Launched_rear

Perbezaan terbesar antara model yang diperbaharui ini dan model yang keluar mungkin adalah wajah baru Vios. Sekarang mempunyai kemiripan dengan saudara Corolla Altis yang lebih besar, Vios baharu kini memakai wajah yang lebih manja, dan bukannya wajah lama yang agak agresif.

Tampilan yang lebih lembut ini adalah kerana bumper depan baharu dengan splitter depan dan lampu kabus depan bersepadu pada varian trim yang lebih tinggi. Lampu depan juga telah diberi pembaharuan, kali ini memasukkan lampu siang LED (DRL) di dalam kelompok lampu LED. Peningkatan besar berbanding DRL model semasa pada bumper yang kelihatan seolah-olah mereka dipasang sebagai tambahan.

Toyota Vios 2021_Launched_front

Bila Toyota mengatakan Vios telah diberikan facelift mereka bercakap benar, kerana tidak ada yang lain selain dari wajahnya yang telah diubah. Bahagian dalaman dan reka bentuk luaran yang lain tetap sama. Namun, memandangkan Vios baru dilancarkan baru-baru ini, ia mungkin terlalu awal untuk penyegaran yang besar.

Vios yang berwajah berwajah baharu sudah ada di Filipina. Dijual di sana dengan pilihan enjin yang sama seperti sebelumnya, iaitu empat silinder 98 hp 1.3 liter dan 106 hp 1.5 liter, harga versi segar tetap kompetitif seperti sebelumnya. Bermula dari 671,000 peso (RM 51,000) untuk versi manual asas, dan meningkat menjadi 1,056,000 peso (RM91,000) untuk varian dilengkapi CVT spesifikasi tertinggi.

Toyota Vios 2021_Launched_advertisement

Sehubungan dengan bilakah kita akan dapat melihat wajah Vios yang lebih lembut ini di pesisir kita, ia akan terjadi dalam beberapa bulan mendatang. Belum ada kata rasmi dari Toyota Malaysia, tetapi melihat facelift ini sangat kecil, rata-rata pembeli kereta segmen Malaysia mungkin tidak akan menyedarinya sehinggalah seseorang terserempak dengannya di jalan raya dalam masa terdekat.

Cerita asal Joshua Chin

Previous post

Mengapa Ianya Menakutkan Bahawa Sebanyak 30 Ribu SUV Urus Dan Bentayga Telah Dibina

Next post

Mitsubishi Delica D:5 Ini Boleh Jadi MPV Keluarga Yang Sempurna

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *