Penyelenggaraan

Kerja Penyelenggaraan DIY Untuk Kereta Kesayangan Anda

Jennifer Dawson berkongsi idea penyelenggaraan kereta sewaktu Perintah Kawalan Pergerakan.

Salah satu pembelian paling mahal yang akan anda lakukan dalam kehidupan anda selepas rumah ialah membeli kereta. Oleh itu, adalah wajar bahawa anda ingin melindungi pelaburan anda dengan memastikan tunggangan anda dipelihara dengan baik untuk memanjangkan umurnya dan memastikan anda selamat dan selesa ketika berada di jalan. Walaupun kebanyakan kereta moden memerlukan sedikit penyelenggaraan, anda masih perlu memastikan bahawa ia berfungsi dengan baik dan disimpan dalam keadaan baik. Mujurlah, terdapat beberapa tugas penyelenggaraan yang anda boleh dengan mudah melakukan sendiri, menjimatkan wang dan masa anda. Daripada bergantung pada garaj untuk servis rutin, meninggalkan anda tanpa tunggangan untuk sepanjang hari, anda boleh melakukan penyelenggaraan asas untuk kereta anda di rumah.

Tukar Pengelap Cermin Depan

Menggantikan pengelap cermin depan adalah yang paling mudah yang boleh anda lakukan sendiri. Ingatlah, penglihatan yang sangat baik sangat diperlukan untuk keselamatan anda semasa memandu. Menukar wiper anda sebaik sahaja ia haus atau selepas antara 6 bulan hingga setahun paling lama menghalang garisan berlaku pada cermin depan apabila hujan memberi anda penglihatan yang baik di jalan raya. Wiper dalam keadaan baik juga mengikis air, habuk, dan serpihan di kaca depan anda, membolehkan anda melihat apa yang ada di depan dan di belakang semasa memandu.

Ganti Penapis Udara

Satu lagi tugas penyelenggaraan kereta mudah ialah menggantikan penapis udara enjin. Sebaiknya, tukar penapis udara setiap tahun atau antara 15,000 hingga 30,000 kilometer, yang mana lebih awal. Penapis udara adalah penting untuk mengelakkan habuk dan zarah lain daripada memasuki enjin kereta anda yang boleh menjejaskan pembakaran dan juga merosakkannya. Apabila menukar penapis udara, pastikan anda gunakan penapis yang disyorkan pengeluar supaya ia sesuai dan betul. Ikut arahan dalam manual pemilik kenderaan cara membuka kotak penapis udara dan ganti penapis. Apabila menggantikannya, bersih kawasan sekitar dan tutupnya dengan ketat untuk mengelakkan ‘lampu cek enjin’ daripada menyala.

Ganti Spark Plugs

Palam pencucuh bertanggungjawab untuk menyalakan campuran udara dan bahan bakar supaya enjin menghasilkan tenaga. Jika percikan palam anda sudah haus atau perlu ditukar, anda akan mengalami kesusahan untuk memulakan enjin, kerosakan enjin, dan pemalasan kasar, antara lain. Perbatuan gas juga dikurangkan bersama dengan kekurangan pecutan, menurut Champion Spart Plugs. Oleh itu, adalah idea yang baik untuk memeriksa di bawah hud untuk tanda-tanda bahawa palam pencucuh mungkin perlu ditukar. Dalam kereta yang lebih tua, minyak pada palam pencucuh dapat mengurangkan prestasi kereta dan boleh menjadi petanda minyak kotor, cincin mampatan yang salah, atau pancuan injap yang haus. Kereta baharu juga boleh mendapatkan masalah ini kerana memandu secara berat. Sebaiknya, tukar palam pencucuh selepas memandu 30,000 kilometer atau seperti yang disyorkan oleh peniaga atau mekanik anda.

Kereta moden dan baharu tidak memerlukan banyak penyelenggaraan dengan perjalanan mahal ke garaj yang tidak perlu kerana anda boleh melakukan beberapa aktiviti asas sendiri. Menukar penapis udara, pengelap cermin, dan palam pencucuh adalah beberapa kerjua penyelenggaraan yang boleh dilakukan dengan mudah di rumah.

Previous post

Suzuki Akan Membuka Kilang Pemasangan Kereta Di Myanmar

Next post

Pakar Hibrid Corolla Hibrid Baharu Kongsi Beberapa Fakta

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *