Aksesori / Produk / Alatan / Minyak

Inilah Akibatnya Pasang Tint RM199 Tak Sampai Setahun

Jika harganya terlalu murah, ianya pasti palsu!

Pengiklanan mengenai pengelap tingkap berharga murah bikin banyak pemilik kereta teruja dengan pemikiran dapat menjimatkan wang sambil mendapatkan pengelap yang sangat diperlukan untuk melindungi kita dari panas terik matahari.

BHPetrol Merdeka Contest Banner

Kenyataannya ada di sini, digambar bawah selepas hanya beberapa bulan memasang pengelap RM199-RM299. Anda mendapat filem berkualiti murah dengan gam berkualiti murah dan anda akhirnya mempunyai filem yang kabur di dalam kereta anda dan penampilan yang buruk untuk kereta anda. Kedai pengelap tidak ‘menipu’ anda, mereka hanya menarik perhatian anda dengan harga yang rendah dan janji penolakan panas dan UV.

Waranti Ada Ke?

Selain dari melihat kepada spesifikasi filem auto itu, anda juga harus menyemak sama ada mereka menyediakan jaminan untuknya. Kebanyakan produk berkualiti datang dengan jaminan dari pengeluar yang akan ditunaikan oleh peniaga yang sah. Dalam kes di mana filem itu mempunyai kecacatan atau mula mengelupas dalam tempoh jaminan, anda sepatutnya dapat membuat tuntutan. Ini juga sebabnya mengapa ianya penting untuk hanya membeli filem auto dari peniagam yang sah.

Satu tip adalah untuk melayari laman web jenama untuk menyemak senarai peniaga yang diberi kuasa berhampiran kawasan anda. Ini adalah untuk memastikan bahawa anda masih dilindungi oleh jaminan yang ada walaupun jika outlet itu tidak lagi dalam perniagaan. Anda juga harus bandingkan tempoh dan jenis liputan jaminan kerana beberapa jenama menyediakan tempoh yang lebih lama untuk menawarkan nilai jangka panjang. Inilah sebabnya mengapa ianya disyorkan untuk pergi ke jenama yang dipercayai yang mempunyai sejarah kualiti prestasi dan perkhidmatan selepas jualan yang baik.

Baik Jangan Guna Pengelap Metallized 

Filem metalized adalah jenis filem auto popular di pasaran kerana harga yang agak berpatutan dan kualiti terbukti. Ia mungkin berbunyi seperti pilihan yang ideal, tetapi filem yang metalized datang dengan beberapa isu tertentu.

Disebabkan oleh sebatian logam dalam filem itu, filem-filem metalized  mungkin mengganggu isyarat GPS, isyarat telefon bimbit, tag RFID, dan juga isyarat pintu auto anda. Masalah lain dengan filem metalized adalah kakisan. Korosi berlaku apabila logam terdedah kepada air dan udara, menyebabkan tindak balas kimia. Ia memberi kesan kepada rupa filem itu dan juga prestasi penolakan haba.

Lama kelamaan, warna pengelap akan berubah menjadi ungu atau coklat yang akhirnya menjejaskan penglihatan. Ini adalah beberapa perkara yang perlu dipertimbangkan jika anda disyorkan filem metalized.

Penolakan Panas Yang Lebih Baik Bukan Kerana Filem Itu Gelap Gelita 

Mula-mula, semak peraturan peraturan semasa sebelum memasang, untuk mengelakkan masalah dengan pihak berkuasa tempatan. Peraturan-peraturan pengelap tingkap semasa di Malaysia adalah – 70% VLT untuk cermin depan, 50% VLT untuk tingkap tepi depan dan apa-apa peratusan untuk tingkap belakang. Filem gelap tidak semestinya mencerminkan haba yang lebih baik daripada filem yang terang. Penolakan haba dikira berdasarkan TSER. Oleh itu, apabila memilih filem untuk menyejukkan kereta anda, ingat bahawa warna gelap tidak bermakna penolakan panas yang lebih baik.

Oleh itu, sila berhati-hati dan  lakukan sedikit penyelidikansebelum menghabiskan wang yang anda susah payah cari untuk filem berkualiti rendah yang tidak memberi manfaat kepada anda sama sekali.

window-tint-tipu-2

Previous post

Toyota Corolla Serba Baharu Dibuka Untuk Tempahan

Next post

Shell Jalin Kerjasama Dengan Agensi Penguatkuasaan Banteras Pelincir Haram

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *