Aksesori / Produk / Alatan / Minyak

Infotainment Geely Generasi Akan Datang Untuk Proton & Lotus

Pembeli kereta zaman sekarang memesong kearah teknologi di dalam kereta berbanding sikap pemanduan kereta (dinamik memandu) dan inilah sebabnya mengapa kita melihat lebih banyak teknologi telefon pintar yang digunakan dalam kabin sebuah kereta baharu. Pengilang kereta China Geely sedang mengambil perhatian serius tentang perkara ini dan telah mengumumkan usaha untuk meningkatkan perkhidmatan rangkaian 4G LTE sedia ada sambil membangunkan penyelesaian 5G New Radio (5G NR) untuk masa depan.

Syarikat itu mendedahkan pada Sidang Kemuncak 4G / 5G Qualcomm baru-baru ini bahawa semua modelnya, termasuk kerjasama Malaysia, Proton X70 yang dikeluarkan minggu lalu akan dilengkapi dengan sambungan 4G LTE berdasarkan produk selular yang dibangunkan oleh Qualcomm Technologies, dengan lebih daripada satu juta kenderaan yang telah disambungkan sudah berada di atas jalan.

Semua model Geely (termasuk kenderaan masa hadapan Proton) akan membuat peralihan kepada rangkaian NR 5G menjelang 2021. Seperti yang dijelaskan oleh Qualcomm, 5G NR adalah standard global untuk teknologi tanpa wayar 5G yang mampu menyampaikan rangkaian yang lebih cepat, lebih cekap dan berskala.

Standard ini juga akan membolehkan sistem selular ke semua (C-V2X atau LTE-V2X) berfungsi untuk meluaskan fungsi, dan Geely sedang bekerjasama rapat dengan Qualcomm untuk memastikan sistem LTE-V2X semasa adalah serasi hadapan apabila 5G NR berjalan di arus perdana. Perkembangan yang dibuat di ruang LTE-V2X akan membantu meningkatkan bukan sahaja keselamatan jalan raya dan kecekapan trafik, tetapi juga menyokong pemanduan secara automatik dengan teknologi komunikasi langsung yang menyokong komunikasi kenderaan-ke-kenderaan (V2V) dan komunikasi kenderaan-ke-infrastruktur (V2I).

Geely secara rasminya mengambil langkah seterusnya ke arah era baru perjalanan manusia menerusi perjalanan elektrik pintar dan perkhidmatan perkongsian rangkaian. Ini akan meletakkan Geely di barisan hadapan bukan hanya sebagai pembuat kereta, tetapi juga sebagai penyedia teknologi canggih.

Ekosistem pintar baru Geely (GKUI), yang terdapat dalam Proton X70, menerima bahagian peningkatannya. Sistem yang dibangunkan oleh ECARX mempunyai lima komponen utama, sistem data awan, pelancar, ID, ekosistem aplikasi dan enjin kecerdasan buatan yang mengikat ke dalam telefon bimbit, kereta atau rumah pengguna melalui rangkaian tanpa wayar.

 

Previous post

Ketahui Keperluan Kenderaan Elektrik Anda (EV) Sebelum Membelinya

Next post

SDAC Adakan Promosi Istimewa Sempena Musim Perayaan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *