Gaya Hidup

Sejarah Minyak Enjin Sintetik

Minyak enjin sintetik pertama kali dibangunkan pada lewat 30-an dan awal  40-an oleh saintis Jerman kerana mereka tidak mempunyai minyak mentah yang cukup untuk keperluan ketenteraan mereka. Manfaat tambahan minyak sintetik adalah keupayaan untuk terus beroperasi dalam suhu subzero itu.

bhpetrol-sae-5w-30

 

 

Kemudian, pada tahun 50-an, minyak enjin sintetik digunakan oleh enjin jet kerana keupayaan untuk menahan suhu operasi yang tinggi tanpa rosak. Dalam tahun 60-an, Albert J. Amatuzio bereksperimen dengan minyak sintetik dalam enjin auto, dan pada tahun 1972, syarikatnya, Amsoil, adalah minyak enjin sintetik pertama untuk memenuhi keperluan API.

bhpetrol-sae-5w-30a

Makmal ujian pengoksidaan Amsoil adalah hanya satu contoh jenis-jenis ujian yang yang digunakan untuk menghasilkan minyak enjin sintetik yang berkualiti tinggi.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Yang menariknya, minyak sintetik bukanlah benar-benar sintetik – ia masih menggunakan petroleum “base stock,” yang diubah menggunakan proses yang dikenali sebagai sintesis organik. Apabila oil base stock petroleum menjalani sintesis organik, struktur molekul yang seragam dicapai, dan minyak “sempurna” dicipta. Ini menawarkan beberapa faedah, termasuk kekuatan filem lebih besar (untuk perlindungan pemakaian lebih baik), pour point lebih rendah (untuk  lebih mudah mengepam dalam cuaca sejuk) dan pelinciran yang lebih baik, yang boleh menyebabkan suhu operasi dikurangkan, penjimatan bahan api yang lebih baik dan lebih kuasa.

Keupayaan minyak sintetik untuk bekerja dengan baik dalam kedua-dua persekitaran sejuk dan panas adalah salah satu daripada kelebihannya. Minyak sintetik juga mempunyai hayat servis yang lebih lama. Jadi kekerapan servis kenderaan anda akan berkurangan. Hanya perlu menukar penapis minyak.

bhpetrol-sae-5w-30c

Sekarang anda tahu!

 

 

Previous post

Volkswagen Beetle Dune Edisi Terhad Kini di Malaysia

Next post

Kenyataan Akhbar Oleh Pengarah Urusan Perodua Sales Sdn Bhd Dato’ Dr. Zahari Husin

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *