Bisnes

Penambahbaikan Sepenuhnya Jaguar Untuk Mencabar Bentley

Apa yang sedang berlaku di Jaguar?

Ramai yang mengenali Jaguar sebagai pengeluar kereta mewah dan akan menganggap dengan harga yang terlalu tingginya, perniagaan jenama itu mestilah senantiasa baik bukan?

Sebenarnya, jualan jenama itu turun sebanyak 40 peratus berbanding 2020, tahun semasa wabak paling teruk. Mengapa Jaguar tergelincir apabila jenama lain menunjukkan prestasi yang baik?

2022-Jaguar-F-Pace-Malaysian-Launch-5.0

Sebab pertama dan mungkin yang paling menonjol ialah kedudukan. Walaupun ada yang tidak tahu bahawa Tata memiliki Jaguar, ini telah menjejaskan nilai pasaran jenama itu kerana keretanya kini berkongsi sumber dengan kenderaan Tata yang dilihat ramai sebagai murah walaupun ini tidak berlaku.

Lebih-lebih lagi, apabila Ford memperoleh jenama Jaguar pada tahun 1999, ia mengubah persepsi orang ramai terhadap jenama yang sebelum ini dikenali hanya untuk sedan besar, meletakkannya di atas jenama mewah Jerman, kepada jenama yang lebih umum selepas memperkenalkan kereta berdasarkan platform Ford seperti Jaguar X-Type.

Sebab seterusnya prestasi Jaguar teruk sekarang adalah sebenarnya kerana Land Rover. Ya, walaupun sukar untuk dipercayai, apabila seseorang memikirkan Land Rover, semua orang fikirkan Range Rover. Ini bermakna jika seseorang itu mahu membeli SUV British (sebenarnya India), mereka akan memilih Land Rover berbanding tawaran Jaguar.

Lagi pun, Jaguar mengalami jualan yang rendah kerana ia sudah lama tidak mengeluarkan sebarang model baharu. Kereta pengeluaran terbaharu terakhir yang dikeluarkan oleh jenama itu ialah Jaguar I-Pace dan itu pada tahun 2018. Itu adalah 5 tahun yang lalu. Pembuat kereta mewah biasanya mengeluarkan kereta baharu dengan kerap jadi kekurangan model ini menjadikan jenama itu cepat dan mudah dilupakan.

Sebab terakhir Jaguar tidak laku adalah kerana jenama itu telah menjalani program pemulihan buat sementara waktu sekarang dan Ketua Pegawai Eksekutif sementara semasa Adrian Mardell mengesahkan bahawa pelan pemulihan ini telah pun dilaksanakan sebelum dia mengambil alih kendalian dan akan melihat jenama itu bertukar ke elektrik sepenuhnya mulai 2025.

Program pemulihan baharu ini bertujuan untuk membawa Jaguar ke tempat di mana produknya boleh sekali lagi mencabar jenama mewah lain dan berada di peringkat teratas kemewahan. Jenama utama yang ingin dicabar oleh Jaguar ialah Bentley dan jika pelan pemulihan ini berjaya untuk jenama itu, ia mempunyai peluang yang cukup baik untuk berbuat demikian.

Cerita dan maklumat terima kasih kepada Motor1 dan artikel penuh mereka dipautkan di sini.

Previous post

ETCM Memberikan EV Nissan LEAF Kemas Kini Untuk 2023

Next post

Tesla Dalam Siasatan Masalah Stereng Tercabut Semasa Memandu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *